حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٠٢ - موضوع شيخ بهاءالدين نورى
از: ٢٠ ه ٣ تاريخ: ٨/ ٩/ ٤٦
به: ٣١٦ شماره: ٢٦٢٨٨/ ٢٠ ه ٣
موضوع: شيخ بهاءالدين نورى[١]
نامبرده بالا در تاريخ ٧/ ٩/ ٤٦ در يك جلسه خصوصى اظهار داشت آيتاله گلپايگانى نامهاى از قم برايم فرستاده كه در آن نوشته است وضع طلاب خيلى بد است و به بهانههاى مختلف معممين را اذيت مىكنند. موضوع را به مردم برسانيد و دعا كنيد ولى عصر ظهور نمايد تا تمام روحانيون و مسلمانان را نجات بدهد.
اصل در پرونده ٩٠٤٣٩ بايگانى است.
در پرونده ٩٢٩٢ بايگانى شود ٢٠/ ١٠/ ٤٦
نمايش تصوير
[١] شيخ بهاءالدين نورى فرزند حاج شيخ عبدالنبى در سال ١٣٠٣ هجرى قمرى در تهران متولد شد. پس از طى دوران تحصيل در نجف اشرف به تهران مراجعت و امامت جماعت مسجد مرحوم حاج شيخ عبدالنبى در سرچشمه تهران را عهدهدار گرديد. بعدها جامعه روحانى تهران معروف به هيئت علميه را پايهگذارى نمود. در سال ١٣٤٣ طى نامهاى به ملك فيصل پادشاه سعودى تقاضاى تجديد بناى قبور ائمه بقيع را نمود. در گزارش ساواك آمده است كه او در جلسات علماى تهران براى جلوگيرى از اعدام قاتلين منصور( نخست وزير وقت) شركت مىنمود. در مهر ماه سال ١٣٤٩ ساواك براى وى درخواست تهيه بيوگرافى كرد. او در جريان جشنهاى ٢٥٠٠ ساله شاهنشاهى در جلسهاى گفته بود:« اين تعزيه چه بود كه درست كردند. خواستند جشنها بهتر بشود خرابترش كردند. تازه چه نتيجهاى از اين جشن گرفتند؟» پيشينه سياسى او از ارتباطش با دستگاه پهلوى جهت حل مشكلات زندانيان و مردم خبر مىدهد و خود در سندى به تاريخ ١٤/ ١/ ١٣٣٩ مىگويد:« اصولًا روحانيون و شخص ايشان كارى با دستگاههاى دولتى ندارند و اگر گاهى اوقات براى رفع گرفتارى مردم و مراجعهكنندگان به دستگاههاى دولتى توصيهاى مىكنند دليل بر اين نيست كه احتياجى به اين دستگاهها دارند.»