حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٧١ - حضور محترم جناب آقاى هويدا نخستوزير دولت شاهنشاهى ايران
تاريخ: ١٢/ ٨/ ٤٦
حضور محترم جناب آقاى هويدا نخستوزير دولت شاهنشاهى ايران
محترما به عرض عالى مىرساند.
به طورى كه از منابع موثق رسيده است- نامهاى با اين مشخصات- ماشيننويسى شده يا پلوكپى شده و بدون امضاء چندى پيش براى آقاى حاج شيخ مرتضى حائرى (فرزند مرحوم آيتاللّه حائرى يزدى) به قم رسيده كه حاوى مضمونهاى زير بوده است.
«... من يك نفر ادارى هستم كه پست حساسى را اشغال كردهام و از منابع موثق و مطمئن به من گزارش رسيده كه فرقه ضاله بهائيها مبلغى را به رئيس سازمان امنيت كشور قرارداد كردهاند تا در اضمحلال حوزه علميه قم اقدامات لازم را معمول دارد. مبلغ قرارداد معادل ٩٠٠٠٠٠٠٠ ريال (نه ميليون تومان) است كه از اين مبلغ مقدار ٤٠٠٠٠٠٠٠ ريال (چهار ميليون تومان) آن را تاكنون پرداخت كردهاند.
و من چون يك نفر خادم امام زمان (ع) و دوستدار روحانيت هستم و نمىخواهم كه به دست يك يا چند نفر بىدين كه خود آنها هم تطميع شدهى- نه ميليون تومان- افراد بى دين ديگرى هستند حوزه علميه قم و طلاب آن و ... از بين بروند اين خبر را در اختيار شما قرار مىدهم تا هرگونه اقدام شرعى يا قانونى يا عرفى را روى آن اجرا نمائيد ...»
زمينه نامه طورى است كه ممكن است به بعضى افراد مشخص (از نظر علماء قم) مربوط باشد و احتمالًا مىرود كه در اين گونه نامهها قراردادهاى رمزى بين آن افراد (قم- طهران) و علماء باشد كه با وجود بىامضاء بودن و غيرخطى بودن آن باز هم بين خودشان معلوم باشد از طرف چه كسى است.
نمايش تصوير