حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٦٨ - رونوشت گزارش خبر شماره ٧٢٤٧/ ه - ٨/ ٨/ ٤٦ منبع ١٨٤
رونوشت گزارش خبر شماره ٧٢٤٧/ ه- ٨/ ٨/ ٤٦ منبع ١٨٤
صبح روز ٣/ ٨/ ٤٦ در جلسه درس شيخ عبدالجليل جليلى نامه دعوت استاندارى را كه به مناسبت جشن ميلاد شاهنشاه آريامهر برايش رسيده بود از جيب بيرون آورد و ضمن نشان دادن آن گفت از من دعوت شده كه به جشن بروم خيلى خوب است چون تعليم شعاير دينى است و از اين قبيل گفتار از روى مسخره بسيار گفت. پس از جلسه درس جليلى به حجره متانت رفت در آنجا شيخ احمد توكلى كرمانى با دو نفر از طلاب كرمانى حضور داشتند. شيخ احمد توكلى براى ديدن شيخ عبدالجليل جليلى و شكايت از دست شيخ نوراله اصفهانى آمده بود. ابتدا جليلى از آن دو نفر طلبه پرسيد در قم اوضاع مدرسه فيضيه چطور است آنها جواب دادند اوضاع قم خراب است آقايان شريعتمدارى و گلپايگانى خودشان در گرفتن مدرسه دست داشتهاند و دليلش اينكه آقاى غروى و شيخ علىلر كه هر دو نفر مظنون هستند متصدى مدرسه فيضيه از طرف علماء شدهاند و نمىگذارند طلاب طرفدار خمينى به مدرسه فيضيه بروند. در اوايل افتتاح مجدد مدرسه چند نفر از طلاب شبانه با ذغال روى ديوارها نوشته بودند جاويد خمينى فردا صبح شيخ على لر[١] و غروى آنها را از مدرسه بيرون كردند بعدا درباره سرپلذهاب صحبت شد شيخ احمد توكلى گفت شيخ نوراله چه مىكند اگر وضع اين طور بماند من در سرپل ذهاب نمىمانم فعلًا مىروم قم و برمىگردم و پس از تكميل كتاب خودم كه راجع به (احمدبن اسحق قمى) كه در سرپل ذهاب دفن است به قم برمىگردد جليلى گفت نه شما در آنجا بمان شيخ نوراله مىخواهد[٢] با شما كارى داشته باشد آنها را من خودم درست مىكنم شما ناراحت نباشيد بعد مجددا نامه دعوت استاندار را نشان داد و گفت اگر
نمايش تصوير
[١] مقصود، شيخ على طاهرى مىباشد.
[٢] اصل: مىخورد.