حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٥١ - رونوشت گزارش خبر شماره ٦٨٤٦/ ه - ٥/ ٧/ ٤٦ منبع ١٨٤
رونوشت گزارش خبر شماره ٦٨٤٦/ ه- ٥/ ٧/ ٤٦ منبع ١٨٤
در تاريخ ١/ ٧/ ٤٦ پس از جلسه درس طلاب علوم دينى مدرسه بروجردى در حالى كه شيخ عبدالجليل جليلى[١] و حجتى سيد مصطفى جزايرى. صباحى. جعفرى. موحدى. حيدرى و سيد حسام موسوى در جلسه بودند آقاى شيخ احمد توكلى كه فعلًا در سرپل ذهاب است و تازه از قم آمده مبلغ هفتصد تومان از محل وجوه خيريه كه نزد جليلى است جهت چاپ كتابى كه در مورد (احمدبن اسحق قمى)[٢] نوشته و مقبره او در سر پل ذهاب است به عنوان قرض مطالبه نمود.
جليلى از وى پرسيد در قم چه خبر است. شيخ توكلى پاسخ داد مثل سابق. جليلى پرسيد مدرسه فيضيه را باز كردهاند توكلى جواب داد بله و اضافه كرد آقاى غروى نوه حاج شيخ عبدالكريم از طرف آقايان گلپايگانى و شريعتمدارى با چند نفر از مأمورين سازمان امنيت هر طلبهاى را كه صلاح بدانند در مدرسه وارد مىكنند و نيز گفت شب يكشنبه گذشته آقاى اراكى به مدرسه فيضيه آمد براى نماز و مطابق معمول در بين نماز يكى از طلاب با صداى بلند به خمينى دعا نمود و همان طلبه براى فقيرى كه در مسجد بود شروع كرد به پول جمع كردن دو نفر از سازمانيها كه آخر صف جماعت بودند طلبه را گرفتند در اين حال طلاب ديگر به حمايت از طلبه بلند شدند و زدوخوردى در گرفت و طلبه فرار كرد بعد از اين واقعه در مدرسه فيضيه را بلافاصله بستند كه طلبه را بگيرند و طلبه با لباس عوضى فرار كرد. شب ديگر آقاى اراكى براى نماز نيامد معلوم نشد كه خودش نيامده و يا سازمان جلوگيرى كرده جليلى گفت بنابراين اوضاع قم هنوز خراب است و معلوم است كه سازمان نمىگذارد آنها مثل سابق باشند.
نمايش تصوير
[١] حاج شيخ عبدالجليل جليلى فرزند علامه حاج شيخ محمد هادى جليلى كرمانشاهى از دانشمندان معروف و معاصر كرمانشاه است كه در سال ١٣٠٢ هجرى شمسى در كرمانشاه متولد گرديد. وى دوران تحصيل را در قم و نجف گذرانيد و از محضر آيات عظام مرعشى نجفى، بروجردى و گلپايگانى كسب فيض نمود. در نهم ذى الحجة ١٣٧٧ قمرى به سرپرستى مدرسه مرحوم آيةاللّه بروجردى در كرمانشاه منصوب گرديد و ضمن تأمين شهريه طلاب مدرسه، به تدريس خارج فقه و اصول مشغول گرديد و هم اكنون عدهاى از فضلا و طلاب آن سامان از محضر درس ايشان بهرهمند مىگردند. تأليفات وى عبارتند از رسالهاى در تربيت، رساله در صلوة مسافر و شرح صلوة مختصر النافع. ايشان طى بيست سال اخير خدمات ارزندهاى نظير تأسيس كتابخانه، احداث مسجد و تجديد بناى حسينيه و مسجد انجام داده است. ر. ك: گنجينه دانشمندان، محمد شريف رازى، ج ٦، صص ٣٦٦- ٣٦٤
[٢] احمدبن اسحق بن عبداللّه بن سعدبن مالك بن الاحرص الاشعرى ابوعلى القمى از اصحاب حضرت جواد و حضرت-- هادى عليهماالسلام و از خواص بلكه وكيل حضرت امام حسن عسكرى( ع) در قم بوده است. شيخ نجاشى درباره وى گفتهاند: كه او رئيس و قافله سالار قمىها بوده است و او به شرف ملاقات حضرت صاحب عجلاللّه فرجهالشريف نائل شده است. شيخ طوسى( ره) هم بعد از آنكه او را به عظمت قدر و منزلت ستوده او را به شرف اختصاص رؤيت و زيارت حضرت مهدى( عج) مدح نموده و گفته وى را چندين كتاب است. خلاصه در جلالت شأن و علو مقام و مرتبه او هيچ اختلافى نيست و مشهور است كه مسجد امام( ع) را در قم به امر و دستور حضرت امام حسن عسكرى( ع) بنا نمود و اكنون قبرش در سرپل ذهاب زيارتگاه اهل ايمان است. ر. ك: گنجينه دانشمندان، ج ١، صص ٦٥- ٦٤.