حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٤٢ - موضوع اجتماع عدهاى از طلاب در منزل آيتالله نجفى
از: ٢١ تاريخ: ١٣/ ٦/ ٤٦
به: ٣١٦ شماره: ٣٢٢٠/ ٢١
روز چهارشنبه مورخ فوق ساعت پانزده و چهل و پنج دقيقه آقاى شيخ اصغر باقرى معين همدانى به منزل آقاى فقيهى رفته و اظهار داشته براى اينكه بهبينم حضرات آيات درباره بسته شدن مدرسه فيضيه و دارالشفا چه عكسالعملى از خود نشان مىدهند ابتدا منزل آيتاللّه شريعتمدارى رفتم عدهاى از فضلاى حوزه حضور داشتند و درباره راه چاره و طريقه مبارزه با دولت هر يك سخنى ميگفتند و از آيتاللّه نظر ميخواستند آيتاللّه اظهار داشت كمى صبر كنيد تا راهى پيدا كنم در اين اثناء يكى از طلاب اظهار داشت براى اول ماه (جمادىالثانى) كه طلاب از مسافرت تابستانى مراجعت مىكنند همه آنها را در ميدان جلوى فيضيه جمع كرده و ميگوئيم كه روى زمين بنشينند و عدهاى از مردم را هم وادار مىكنيم كه جاروجنجال برپا كند تا بالاخره مأمورين درصدد دفاع و جلوگيرى برآيند و بالاخره زدوخورد خواهد شد قطعا كسى بفرياد خواهد رسيد و مظلوميت ما به افراد مردم معلوم خواهد شد آيتاللّه پس از استماع اين اظهارات سخنى نگفت و در مجلس سكوت حكمفرما است اصغر باقرى معين همدانى اضافه ميكند از آنجا بمنزل گلپايگانى رفتم ديدم عدهاى هم در آنجا جمع و از آيتاللّه كسب تكليف ميكنند و آيتاللّه گلپايگانى اظهار كرد صبر داشته باشيد من با تهران صحبت ميكنم و طلاب اظهار داشتند ما برويم اثاثيه خود را بياوريم يا خير ايشان اظهار ميكنند اگر بگويم برويد اثاثيه خود را جمع و بياوريد دليل اينست كه من با اعمال آنها موافقم و عمل آنها را امضاء نمودهام و اگر بگويم بگذاريد در همانجا باشد ممكن است از بين برود و شما مرا مسئول از بين رفتن اثاثيه خود بدانيد لذا تا بازگشت كسيرا كه بتهران فرستادهام چيزى نمىتوانم بگويم
نمايش تصوير