حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٣٣ - درباره پخش اعلاميه گلپايگانى
از: اداره كل سوم تاريخ: ١١/ ٥/ ٤٦
به: رياست ساواك قم شماره: ٣٥٠٧٧/ ٣١١٦
درباره: پخش اعلاميه گلپايگانى
عطف ١٣٣٠/ ٢١- ٤/ ٤/ ٤٦
طبق اطلاع واصله اواخر تيرماه گذشته تعدادى از فتوكپى اعلاميه ياد شده در شماره معطوفى به انضمام اعلاميههايى كه به امضاء آيتاله خمينى و ميلانى در مورد جنگ اعراب و اسرائيل و قطع رابطه با يهوديان[١] چاپ و منتشر شده در منزل نامبرده فوق مشاهده و توزيع گرديده. ضمنا فتوكپى اعلاميه مربوط به
[١] رابطه سياسى ايران با اسرائيل به سالهاى پس از ١٣٣٢ باز مىگردد، در سال ١٣٣٩ دولت وقت ايران اسرائيل را به صورت دوفاكتو به رسميت شناخت. بدين ترتيب روابط نزديك و دوستانهاى كه پس از كودتاى ٢٨ مرداد ٣٢ بين شاه و اسرائيل به وجود آمده بود رسما برقرار شد. در طى اين سالها بسيارى از افسران ارتش و مأموران ساواك به اسرائيل اعزام شدند تا تجربههاى لازم را از نظاميان و« موساد» سازمان جاسوسى اسرائيل بياموزند و همچنين صدها نفر از افسران و مأموران اسرائيل به ايران آمدند تا ارتش و سازمان اطلاعات شاه( ساواك) را يارى دهند. مجله« نيوزويك» در سال ١٣٥٣ فاش كرد« اسرائيل هيچوقت انكار نمىكند كه نقش مهمى در تربيت پرسنل ساواك و تعليم آنها داشته است. ولى پس از جنگ اسرائيل و اعراب در سال ١٣٥٢( ١٩٧٣ م) بارها مقامات اسرائيلى انكار كردهاند كه« موساد» دخالتى در عمليات ساواك داشته و گفتهاند فقط مبادله اطلاعات بين دو سازمان ادامه دارد! شاه هم در يكى از مصاحبههاى خود صريحا گفته بود كه« ما با اسرائيل همكارى امنيتى و نظامى داريم» ر. ك: محمدحسن رجبى، زندگينامه سياسى امام خمينى، صفحه ٢٤٥.