حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٠٥ - موضوع سخنرانى آقايان شريعتمدارى و گلپايگانى
از: اداره اطلاعات تاريخ: ١٨/ ٣/ ٤٦
به: دفتر ويژه اطلاعات شماره: ٨٧٨
موضوع: سخنرانى آقايان شريعتمدارى و گلپايگانى
طبق اطلاع واصله از قم، روز ١٧/ ٣/ ٤٦ به مناسبت رحلت حضرت رسول (ص) و شهادت حضرت امام حسن (ع) مجالس سوگوارى در منازل آيات و اكثر مساجد قم برگزار گرديده و هيئتهاى شهرستانها در داخل به عزادارى پرداختهاند. با مراقبتهاى كاملى كه به عمل آمده هيچ گونه خلاف نظمى نبوده است، ضمنا آقايان شريعتمدارى و گلپايگانى در خاتمه مجالس در منازل خود شخصا سخنرانى نموده و طى بياناتى نگرانى از وقوع جنگ بين اعراب و اسرائيل[١] و پشتيبانى خود را از اعراب و مسلمانان جهان ابراز داشته و پيروزى مسلمانان را از خداوند خواستار شدهاند.
اصل در پرونده ش- ر- ٢٢٨
در پرونده ٩٢٩٢ بايگانى شود ٢٤/ ٣/ ٤٦
نمايش تصوير
[١] در ششم خردادماه ٤٦ با شليك مصريها به هواپيماى متجاوز اسرائيل، اولين جرقه جنگ در خاورميانه شروع شد، از اين تاريخ نقطه شروع بحران در خاورميانه آغاز گرديد، تا آن كه در يازدهم خردادماه ٤٦ دولتهاى مصر و اردن، آمريكا را متهم به مداخله در جنگ به نفع اسرائيل كردند، گر چه در ظاهر دولت آمريكا و انگليس، مانند كشورهاى آلمان غربى، ژاپن و تركيه اعلام بىطرفى كردند، ليكن راديو قاهره اعلام كرد به علت مداخله آمريكا و انگلستان، مصر، كانال سوئز را بست، به دنبال اين واقعه، دولت بغداد كه تهديد كرده بود در صورت كمك غربيها به اسرائيل، اعراب جريان نفت خود را به غرب قطع مىكنند، جريان نفت خود را قطع كرد.
در اين ايام اوضاع به شدت رو به بحران و نگرانكننده بود. تا آن كه در ١٥ خرداد همان سال كه مصادف ٢٦ صفرالمظفر ١٣٨٧ بود جنگ شش روزه اعراب و اسرائيل آغاز شد. متعاقب آن در حوزههاى علميه نجف اشرف و قم و مشهد و در-- محافل روحانى جنب و جوشهايى به وجود آمد. آيتاللّه العظمى حكيم در اعلاميهاى از عموم مسلمانان خواست، تا براى جهاد عليه صهيونيستها و رژيم اشغالگر قدس بپاخيزند. صدور اعلاميه آيتاللّه حكيم، مصادف بود، با زمانى كه، جنگ به اوج خود رسيده بود، به طورى كه، يك روز پس از آغاز جنگ، يعنى در شانزدهم خردادماه ٤٦ در اورشليم جنگ به صورت تن به تن درآمده بود، مردم تهران طى راهپيمايى و تظاهرات كه از سوى آيتاللّه غروى كاشانى رهبرى مىشد، انزجار خود را از اسرائيل اعلام داشتند، رژيم ستمشاهى پهلوى اين تظاهرات را سركوب، و آيتاللّه غروى كاشانى را دستگير كرد. حضرت آيتاللّه العظمى خمينى( ره) نيز، با انتشار اعلاميهيى، فروش نفت و هرگونه رابطه با اسرائيل را تحريم كرد، راديو عراق كه برنامههاى عادى خود را قطع كرد، مبادرت به پخش اعلاميه آيتاللّه خمينى به دو زبان، عربى و فارسى كرد. حضرت آيتاللّه العظمى ميلانى نيز، در رابطه با جنگ مسلمين و اسرائيل اعلاميهيى منتشر كردند، ايشان در اين اعلاميه از مسلمانان خواستند از هرگونه معامله و رفتار دوستانه با اسرائيل خوددارى نمايند و به مصيبت ديدگان فلسطينى مساعدت نمايند. برابر سند شماره: ١٧٦ تاريخ: ٨/ ٤/ ٤٦ پرونده آيتاللّه گلپايگانى در اسناد ساواك، تيمسار نصيرى رئيس ساواك، پس از انتشار اعلاميه آيتاللّه ميلانى، براى ايشان پيغام فرستاده كه« اقدام ايشان در نوشتن اعلاميه كاملًا به ضرر ايشان تمام خواهد شد، و در فرصت مناسب تلافى، مىشود». همانطور كه در اين مجموعه اسنادى ملاحظه مىكنيد، رژيم پهلوى كه به شدت نگران موضعگيرىهاى علماء عليه صهيونيستها بود بهعوامل خود كه در رأس آنها ساواك قرار داشت دستور مراقبت جدى از موضعگيرى علماء و جلوگيرى از پخش اعلاميههاى آنان را صادر كرد. براى نمونه به اين دستور ساواك توجه فرماييد:
از: اداره كل سوم تاريخ: ١٠/ ٤/ ٤٦
به: رياست ساواك خراسان شماره: ٢٤٥١٠/ ٣١٦
درباره: آيتاللّه سيد محمدهادى ميلانى
پيرو: ٢٤٤٣٨/ ٣١٦- ٤/ ٤/ ٤٦
بدين وسيله فتوكپى اظهار نظر نامبرده بالا به پيوست ايفاد مىگردد خواهشمند است دستور فرمائيد تعيين و اعلام نمايند. آيا اظهار نظر وى در منطقه استحفاظى آن ساواك نيز منتشر شده است يا خير؟ و در صورت اول تاريخ و نحوه تكثير و تعداد آن را ضمن شناسائى و معرفى موزعين منعكس نمايند.
از طرف مدير كل اداره سوم. مقدم.
رهبر عمليات صابرى.
رئيس بخش ٣١٦ باصرى نيا.
رئيس اداره يكم عمليات- ثابتى.
نظريه حضرت آيتاللّه العظمى جناب آقاى سيد محمدهادى حسينى ميلانى
دامت بركاته در مورد معامله و مراوده با يهوديان
بسماللّه تعالى شأنه
السلام عليكم اين حادثه مؤلمه فوق الحد موجب تأثر و تأسف همه مسلمين جهان شد و بر تأثر از فجائع گذشته افزوده الىاللّه المتشكى والى و ليه المهدى عليه الصلوة والسلام نرفع الشكوى- خداوند متعال يهود را معرفى فرموده كه: يسعون فىالارض فسادا- يهوديان تلاش مىكنند، در روى زمين فساد به وجود آورند. سوره مائده، آيه ٦٤.
و نيز فرموده لتجدن اشدّالنّاس عداوة للذين آمنوا اليهود- دشمنترين مردم نسبت به مردم مسلمان يهود مىباشند، مائده آيه: ٨٢.
و در حديث از پيغمبر اكرم صلىاللّه و آله و سلم است مىفرمايد. اظهروا البرائة منهم و باهتوهم لكيلا يطمعوافىالفساد فىالاسلام- تنفر خود را از يهود آشكار و آنها را بايكوت نماييد، تا طمع وارد كردن نابسامانى در اسلام را از سر بيرون كنند، ر. ك: كافى، جلد ٢، صفحه ٣٧٥ و وسائل الشيعة، جلد ١، صفحه ٥٠٨ و بحارالانوار، جلد ٧٠، صفحه ٢٠٢ و همان جلد ٧،-- صص ١٦١ و ٢٣٥.
- بنابراين بر همه مسلمانان لازم است از هرگونه معامله و رفتار دوستانه با اسرائيليان خوددارى نمايند. و نيز لازم است نسبت به برادران مسلمان مصيبت ديدگان از هر نوع مساعدت ماّدى و معنوى دريغ ننمايند كه رسول اكرم صلىاللّه عليه و آله فرمود. من اصبح ولم يهتم بامور المسلمين فليس بمسلم- مسلمانيكه در جهت رفع مشكلات مسلمانان كوشش ننمايد جزء مسلمين به حساب نمىآيد. ر. ك: كافى، جلد ٢، صفحه ١٦٤ و وسائل الشيعه، جلد ١١، صفحه ٥٥٩.
و بسيار مقتضى است اقامه مجالس يادبود براى لشكريان اسلام كه در اين جنگ تا آخرين نفس مقاومت كردند و با كمال شهامت از حدود و ثغور كشورهاى اسلامى و مسجد اقصى دفاع نمودند. البته نام نيك خود را در تاريخ ثبت نمودند اولئك عليهم صلوات من ربهم و رحمة- محمدهادى الحسينى الميلانى.
در راستاى همدردى با مسلمانان آسيب ديده از تجاوز رژيم اشغالگر فلسطين از سوى مرحوم آيت آقاى مرعشى نجفى اعلاميه زير صادر شد:
تاريخ: ٣/ ٤/ ١٣٤٦
بسمه تعالى
يفرح هذالورى بعيدهم و نحن اعيادنا مآتمنا
به مناسبت جريحهدار بودن قلوب مسلمين از حوادث اخيره و عزادار بودن بازماندگان مقتولين از آنها، شايسته است برادران دينى براى اظهار همدردى با مصيبتزدگان و آسيب ديدگان مسلمين از دست ملت منفور( اسرائيل) تظاهر و جشن و چراغانى در روز مولود مسعود پيغمبر اكرم( ص) ننمايند و حقير هم در يوم مذكور از جلوس خوددارى خواهم نمود.
از خداوند متعال درخواست فتح و فيروزى برادران مسلمان نموده و خذلان طائفه يهود را خواهانم.
شهابالدين الحسينى مرعشى نجفى ١٥ بيعالاول ١٣٨٧، ر. ك: اسناد انقلاب اسلامى، جلد اول، صفحه ٣١٩.