حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٩٦ - موضوع لايحه حمايت خانواده
از: ٢٠ ه ٢ تاريخ: ٤/ ٣/ ٤٦
به: ٣١٦ شماره: ٢٢٦٢/ ٢٠ ه ٣
موضوع: لايحه حمايت خانواده
عطف ١٤٧٢٨/ ٣١٦- ٢٢/ ٢/ ٤٦
چندى پيش براى مذاكره در اطراف لايحه حمايت خانواده و توقيف سيد حسن قمى[١] عدهاى از علماء تهران در منزل سيد محمد باقر قمى واقع در سه راه زندان اجتماع و همگى از توسل به مقامات دولتى اظهار يأس نمودند و جلسه بدون نتيجه پايان يافت سپس براى منظور فوق عدهاى در حدود ده نفر در منزل سيد محمدصادق لواسانى[٢] جنب امامزاده يحيى تشكيل جلسه داده و به احتمال قريب به يقين دو نفر از آنها به نام شهيدى گلپايگانى و
[١] حجتالاسلام والمسلمين آيتاللّه حاج آقا باقر قمى طباطبائى در ذىالحجة ١٣٣٥ قمرى در مشهد مقدس متولد شده، دروس مقدماتى و سطوح را در زادگاه فرا گرفته، در سال ١٣٥٣ قمرى در خدمت والد ماجدش حضرت آيتاللّه العظمى آقاى حاج آقا حسين طباطبائى قمى به عتبات عاليات مهاجرت نموده و در كربلاى معلى اقامت و از دروس خارج فقه و اصول آيتاللّه العظمى ميلانى استفاده نموده و بعد از آن مدتى در نجف اشرف از محضر آيتاللّه خوئى بهرهمند شده و چندى از ابحاث مرحوم آيتاللّه آقا ضياءالدين عراقى و مرحوم آيتاللّه حاج شيخ محمد حسين غروى اصفهانى مستفيض گرديده آنگاه در سال ١٣٦٦ قمرى بعد از فوت مرحوم والدش به تهران منتقل و به خدمات دينى و اقامه نماز جماعت در مسجد نوريان باغ صبا و مباحثات علمى اشتغال ورزيد. ر. ك: گنجينه دانشمندان جلد ٤ ص ٥٢٧.
[٢] آيتاللّه حاج سيد محمد صادق لواسانى از علماء معاصر تهران مىباشد. ايشان در ماه صفر ١٣٢٤( ه ق) در نجف اشرف متولد شد و در ماه ربيعالاول ١٣٣٩( ه ق) در خدمت مرحوم والدش به ايران آمده و در همدان اقامت نمود و سپس در سال ١٣٤٠( ه ق) به اراك مهاجرت و مقدمات را در آنجا گذرانيد و سپس در ماه رمضان ١٣٤١( ه ق) به قم و پس از تكميل مقدمات و بخشى از سطوح در سال ١٣٤٨( ه ق) به نجف عزيمت نموده و سطوح را نزد آيتاللّه ميرزا ابوالحسن مشكينى گذرانيد و از محضر مرحوم آيتاللّه آقا ضياءالدين عراقى استفاده نمود سپس به قم مراجعت نموده و از محضر آيتاللّه العظمى حائرى و آيتاللّه حجت و همچنين در مشهد از محضر آيتاللّه العظمى قمى و آيتاللّه آشتيانى و آيتاللّه آقازاده كفايى بهرهمند گرديد و در سال ١٣٥٦( ه ق) به تهران آمده و به تقاضاى آيات ثلاثه قم به حوزه قم مراجعت نمود و به توليت و اداره مدارس فيضيه و دارالشفاء از طرف مراجع حوزه علميه منصوب و تا سال ١٣٦٤ قمرى كه به تهران آمده و در مسجد و مدرسه ميرزا ابوالحسن معمار در محله امامزاده يحيى( رض) به اقامه جماعت و خدمات دينى اشتغال ورزيدند. ر. ك: محمد شريف رازى، گنجينه دانشمندان، ج ٣، ص ٥٥٠.