حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٨٧ - موضوع اظهارات آيتالله گلپايگانى در مسجد اعظم
من پاسخ دادم كه خودمان از طلاب امتحان مىكنيم و چنانكه دنبال بهانه مىگرديد آن وقت خودتان مىدانيد زيرا درس ما با درس اداره فرهنگ فرق دارد و قابل مقايسه نيست. زيرا درس مدارس مادى است ولى درس طلاب بر اساس معنويت مىباشد و برايگان مقدور نيست كه در حضور يك خانم كارمند آموزش و پرورش امتحان دهيم (خنده حضار) دوم اينكه شنيدهايد مىخواهند افراد را با پول گول بزنند هيچ اشكالى ندارد و شما فقط به دنبال كار خود باشيد و اگر آنها مشاهده كردند كه كسى دنبالشان نرفت ناچار درب مؤسسه خود را مىبندند و اگر هم چند نفرى رفتند لطمهاى به كار شما نمىخورد. سوم اينكه آقايان طلاب كه به شهرستانها و دهات عزيمت مىنمايند از وضع كار خود و مردم محل ما را آگاه سازند و ببينند چه احتياجاتى مردم محل دارند و از نظر مبلغ دينى و تأسيس مسجد نيز اوضاع را تشريح نمايند. پنجم اينكه ما متأسفانه در حوزه علميه قم حافظ قرآن نداريم و بودجه كافى هم در اختيار ما نيست تا مثل پادشاهان سابق افرادى را كه قرآن را حفظ مىنمايند مورد تشويق قرار دهيم ولى اگر كسى پيدا شد كه اين كار را انجام دهد ما حقوق وى را دو برابر مىنمائيم در خاتمه اضافه نمود كه احتياج ما به زبان عربى بيش از ساير زبانهاست زيرا دائما با آن سر و كار داريم و بايستى براى آموختن آن چند نفرى را تربيت كنيم تا آنان بتوانند زبان مزبور را به سايرين ياد دهند. اين جلسه در ساعت ١٥- ١٠ صبح پايان يافت و طلاب مسجد اعظم را ترك گفتند.
ملاحظات به علت فرا رسيدن ماه رمضان آيات و مدرسين حوزه علميه قم از روز ١٦/ ٩/ ٤٥ جلسات درس خود را تعطيل و اغلب از طلاب به ساير شهرستانها و دهات كشور مسافرت نمودند.
آقاى ازغندى گزارشى هم در اين مورد از شهربانى واصل كه مقرر است در بولتن درج شود از مجموع اين گزارش و گزارش شهربانى خبرى تهيه تا در صورت تصويب در بولتن درج شود. ٢٣/ ٩
نمايش تصوير