حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٨٦ - موضوع اظهارات آيتالله گلپايگانى در مسجد اعظم
از: ٢١ تاريخ: ٢٠/ ٩/ ٤٥
به: ٣١٦ شماره: ٣٠١٤/ ٢١
موضوع: اظهارات آيتاللّه گلپايگانى در مسجد اعظم
ساعت ٩ صبح روز ١٦/ ٩/ ٤٥ آيتاله گلپايگانى جهت تدريس به مسجد اعظم رفت و عدهاى در حدود ١٥٠٠ نفر از طلاب در آنجا حضور داشتند و به علت فرا رسيدن ماه رمضان گلپايگانى پس از خاتمه جلسه درس اظهار داشت مىخواهم مطالبى را برايتان يادآورى كنم اول اينكه اكنون ما در يك دوره قرار گرفتهايم كه دوره آزمايش و امتحان است و بايد كارى كنيم كه روسپيد از آن بيرون آئيم و همچنين موضوعى كه باعث ناراحتى ما شده مسئله سربازى طلاب است و همه اطلاع دارند كه در زمان مرحوم حاج شيخ عبدالكريم نيز از طرف شاه فقيد اعلام كردند كه بايستى همه جوانان به خدمت سربازى اعزام شوند سپس حاجشيخ تلگرافى براى شاه فقيد كه در آن موقع در خارج از ايران به سر مىبردند مخابره نمود و ضمن آن سؤال كرد كه بخشنامه شامل طلاب هم مىباشد يا خير و در جواب تلگراف اعلام نمودند كه طلاب معافند در صورتى كه امتحانى در بين باشد و ناچار از طلاب امتحان كردند و دو نفر نيز از طرف دولت در آن نظارت داشتند ولى بعدها امتحانات را سخت گرفتند و يك روز حاج شيخ ناراحت شد و به دولت اعلام كرد هر طور كه دلشان مىخواهد با طلاب رفتار نمايند و خودش كنار رفت ولى چون دولت مشاهده نمود كه حاج شيخ ناراحت شده لذا اختيار طلاب را مجددا به دست او سپرد و اين روش تا پس از وفات آقاى بروجردى ادامه داشت و از آن به بعد دوباره اين موضوع را مطرح نمودند ولى ما هم در اين باره كوشش نموده و خواهيم نمود تا بتوانيم نتيجهاى بگيريم اگر يادتان باشد پارسال آقاى وزير آموزش و پرورش با من تماس گرفت و يادآور شد كه بايستى با طلاب طبق قانون رفتار نمائيم
نمايش تصوير