حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٥٥ - موضوع سخنرانى آيتالله گلپايگانى
مىبينيد كه در اثر زحمت و پشتگرمى تعداد ٧ هزار نفر طلبه و اهل علم در قم موجود است و اگر چنانكه اينها ارادهاى به خرج نمىدادند امروزه عدهشان به اين پايه نمىرسيد من اميدوارم شما هم سعى كنيد و زحمت بيشترى را متحمل شويد پس وظيفه ماست كه به هيچ وجه نبايد مأيوس شويم زير خداوند نيز در قرآن مىفرمايد اگر شكست خورديد نوميد نشويد. وى اضافه نمود روزى شخصى از بوذرجمهرى سؤال كرد چرا شما هر قدر شكست مىخوريد عقبنشينى نمىكنيد وى پاسخ داد اگر نوميد بشوم شكست من قطعى است و وضع بدتر خواهم داشت. نامبرده سپس درباره وضع تحصيلى طلاب صحبت كرد و آنها را تشويق به فعاليت بيشتر نمود و ضمن اين بحث افزود كه در سابق قفقاز و قسمت بزرگى از آذربايجان متعلق به ايران بود ولى در اثر بىلياقتى مسئولين آنجا به دست بيگانگان افتاد و نتوانستند حفظ نمايند. بعد گفت كه ما وظيفه مهمى به عهده داريم و بايد جان مردم را حفظ نمائيم البته بدانيد كه ممكن است دشمنان با ما دم از دوستى و سازش بزنند ولى پرواضح است كه اين كار به خاطر نفع خودشان است زيرا به ما احتياج دارند و مىخواهند بدين وسيله به هدف و مقصود اصلى خود نايل گردند پس هميشه بيدار باشيد. در خاتمه وى براى موفقيت بيشتر طلاب و روحانيون دعا نمود و به سخنان خود خاتمه داد.
آقاى صابرى بهرهبردارى شود ٢٢/ ٣
در پرونده ٩٢٩٢ بايگانى شود.
نمايش تصوير