حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٥٤ - موضوع سخنرانى آيتالله گلپايگانى
از: ٢١ تاريخ: ١٦/ ٣/ ٤٥
به: ٣١٦ شماره: ٨١٧/ ٢١
موضوع: سخنرانى آيتاللّه گلپايگانى
پيرو: ٦٦٩/ ٢١- ١٢/ ٣/ ٤٥
صبح روز ١١/ ٣/ ٤٥ آيتاله گلپايگانى بعد از اتمام درس در مسجد اعظم قم به مناسبت آغاز تعطيلات تابستانى براى طلاب سخنرانى نمود و ضمن آن اظهار داشت ما از اين همه ناراحتى و صدماتى كه براى روحانيت و مردم مسلمان روا مىدارند نهايت تأثر را داريم زيرا همه مىدانيد در اين چند سال اخير چه پيشامدها و ضرباتى بر پيكر روحانيت وارد گشته است. همه مشاهده نموديد كه در مدرسه فيضيه چه گذشت و چه خسارات هنگفتى را متحمل شديم چقدر تلفات داديم و چطور عده زيادى به زندان رفته و شكنجه و آزار ديدند بارى اين ناراحتيها فراموش شدنى نيست و اگر كسى اين وقايع را ناديده بگيرد حتما بشر نيست و عقل صحيحى ندارد پس ما بايد به فكر چاره بوده و در برابر اين حوادث مقاومت نمائيم تا به نتيجه مطلوب برسيم من پس از مراجعت از مكه ملاحظه نمودم كه ناراحتيهاى تازهاى فراهم شده و خيلى متأثر شدم و در اين مورد اقداماتى انجام دادهام كه اميدوارم نتيجه خوبى داشته باشد نامبرده افزود در زمان مرحوم شيخ عبدالكريم حائرى نيز ضربات سنگين بر پيكر روحانيت وارد كردند حتى روضه خوانى نيز ممنوع گرديد ناچار مرحوم حائرى شخصى به نام حاج ابوالفضل گلپايگانى را براى تحصيل به عراق[١] اعزام نمود ولى وى در نامه اعلام كرد كه در اينجا نيز كسى دنبال درس نمىرود و از وى خواست كه دوباره وسايل عزيمتش را به قم فراهم سازد ولى حائرى پاسخ داد شما بايد در آنجا بمانيد حتى اگر يك نفر باشيد بايستى فعاليت نمائيد بالاخره كسى با شما هم صدا خواهد شد و به مرور تعداد زيادى دور خود جمع خواهيد كرد. بارى امروز هم
نمايش تصوير
[١] اراك فعلى.