حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٢٥ - درباره آيتاله قمى
اظهارنظر نمود از طرفى قمى براى آزادى پسرش مشغول فعاليت است. در تهران از آيتاللّه خوانسارى و گلپايگانى و برادرش سيدجلالالدين تهرانى[١] سناتور و در قم از آيتاله شريعتمدارى استمداد كرده است در مشهد نيز به وسيله ايادى خود با تيمسار سپهبد باتمانقليچ در تماس و سعى دارد كه از محكوميت سيدمحمود قمى جلوگيرى كند و ممكن است تيمسار سپهبد باتمانقليچ وسيله استخلاص پسرش را فراهم كند. بنابراين چنانچه امكان آزادى سيد محمود به وسيله ايادى قمى قابل پيشبينى است ترتيبى اتخاذ شود كه ساواك رأسا در اين زمينه اقدام كند تا وجهه خود را از دست ندهد زيرا تيمسار سپهبد باتمانقليچ در چند مجلس اظهار داشتند (من به روحانيت علاقه دارم. هدف من تحبيب از روحانيت است ...) با عرض اين مراتب بعيد نيست تيمسار استاندار مراتب را به شرف عرض ملوكانه برسانند و وسائل آزادى پسر قمى را فراهم كنند كه قطعا به صلاح ساواك نيست زيرا طرح مورد نظر ساواك كه بيرون كردن قمى از كشور و يا تسليم بلاشرط او است عملى نخواهد شد. در حال حاضر ساواك با پيروى از سياست تهديد و تحبيب توانسته وضع آرامى به وجود آورد و مجال فعاليت مضره به كسى نمىدهد و اگر پسر قمى بدون نظر ساواك مرخص شود لطمه به حيثيت ساواك وارد مىشود از طرفى نامبرده چند بار تقاضاى ملاقات اينجانب را نموده كه به قول خودش مطالب مهمى به اطلاع برساند به او پيغام داده شد كه اگر مطالب او طورى است كه اشخاص را به اسم معرفى خواهد كرد مانعى براى ملاقات نيست و اگر مىخواهد طبق دفعات قبل يك كلمات عمومى از قبيل اينكه همه ناراضى هستند يا همه پشتيبان آخوند هستند و از اين نوع كلمات) ملاقات معنى ندارد. عليهذا مقرر فرمايند موضوع را بررسى و چنانچه در نظر است از روحانيون مخالف دلجوئى و تحبيب به عمل
نمايش تصوير
[١] در سند كاستيها و نادرستيهايى به چشم مىخورد، حضرت آيتاللّه گلپايگانى همواره ساكن قم بودهاند، سيد جلالالدين تهرانى برادر آيتاللّه حاج آقا حسن قمى نيست، احتمال دارد مقصود آيتاللّه سيد جلالالدين ملايرى داماد آيتاللّه قمى باشد كه البته ايشان در آن ايام ساكن نجف اشرف بوده است.