حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٦٦ - گزارش
گزارش
محترما به استحضار مىرساند اخيرا فتوكپى نامه كه به خط و زبان انگليسى ميباشد از تهران به آدرس آيتاله گلپايگانى به قم ارسال گرديده كه عين فتوكپى و ترجمه آن به پيوست تقديم ميگردد.
فتوكپى مزبور ظاهرا مربوط به نامهايست كه از طرف آقاى استوارت- دبليو- راكول وزير مختار و رايزن سفارت كبراى ممالك متحده آمريكا در ايران در تاريخ ششم نوامبر ١٩٦٤ (برابر ١٥ آبانماه ١٣٤٣) از تهران بعنوان جيمز نامى نوشته شده و ذيل آنرا نيز امضاء نموده است.
با بررسيهائيكه بعمل آمده استنباطات مذكور در زير بنظر ميرسد: ١- عواملى وابسته بروحانيون در سفارت آمريكا به نحوى نفوذ نموده و باين قبيل نامهها دسترسى پيدا كردهاند.
٢- ممكن است اين نامه جعلى بوده باشد كه از طرف ارتجاع سياه يا رقباى سياسى آمريكائيان منتشر شده است. ٣- اين نامه و نظائر آن بتوسط نفوذى كه رقباى سياسى آمريكا در سفارت دارند بدست آمده و براى منظورهاى خاصى در اختيار روحانيون گذاشته شده است.
با عرض مراتب فوق اين اداره عقيده دارد، چون اين موضوع از هر لحاظ كه باشد واجد اهميت بوده و بايستى بررسيهاى بيشترى در اين باره معمول گردد تا حقيقت مطلب روشن شود. نظر باينكه بعلت عدم امكانات و وسائل فنى لازم اين اداره نميتواند در اينمورد اقدام ديگى بعمل آورد در صورت تصويب تعقيب موضوع به سازمان اطلاعات و امنيت كشور محول گردد.
بشرفعرض مبارك ملوكانه رسيد و پيشنهاد مورد موافقت قرار گرفت. شرحى به سازمان امنيت و اطلاعات نوشته شود و نظر داده شود كه تطبيق جريان با يكى از استنباطات سه گانه فوق مستلزم تماس با مقامات سفارت آمريكا و بنحو مقتضى مىباشد.
٢٦/ ١١/ ٤٣ تيمسار رياست شهربانى كل شخصا با تيمسار رياست ساواك در اينمورد مذاكره فرمودند. ٢٨/ ١١/ ٤٣
نمايش تصوير