حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٤٦ - سخنرانى آقاى گلپايگانى
هستند چون امام زمان بيشتر عهدهدار حفظ قرآن است الآن ممكن است عرض كرد كه قلبش محزون است مانند تمام مسلمانان بايد به او تسليت عرض كرد و از او استمداد بجوئيم تا بتوانيم موفق باشيم و عمل به وظيفه نمائيم والّا بر همه واضح است كه دنياى مادى جلو افتاده و روحيات عقب رفته و كسى تقويت فضائل اخلاقى را نمىكند تقويت خداپرستى و تقويت اسلام و مذهب شيعه را نمىكند بلكه به مقام تضعيف درآمدهاند و اعمالى كه مرتكب مىشوند نوعا نافع نيست و براى امور معنوى مضر است و نوع مردم را از آخرت و خدا منصرف كرده است و لازمهاش اين است كه اغلب امور دينى از بين رفته قطع نظر از اينكه با رفتن اينها آخرت مىرود دنياى مردم هم مىرود و اگر تقوى نباشد در دنيا هيچ چيز نمىشود و اگر عدل نباشد در دنيا هيچ چيز نيست. بالعدل قامت الدنيا روحانيت جماعتى است كه مهيا شدهاند مردم را به فضائل اخلاقى دعوت كنند و قهرا اگر كسى به اين مقام برآيد و مهياى تبليغ حقيقت بشود و اگر كسى از نظر عقلانى نگاه كند و اگر عقل داشته باشد از اين جمعيت حمايت خواهد كرد زيرا آنها بهترين جمعيت است براى استقلال مملكت و اينهايى كه حمايت نمىكنند يا نمىفهمند و يا تابع مردم كفار و دنياپرست شدهاند كه عوض تقويت اگر كسى گوشزد ضرر كند اين طور معامله مىكنند و معنىاش اين است كه طبيب را بايد توهين كرد از اين جهت كه درك مرض كرده و از خوردن دارو خوددارى كرد زيرا كه تلخ است و خوراك مضر را خورد زيرا هوس نمىگذارد الآن مردم در اين مملكت و در تمامى ممالك اسلامى به طرف دنيا رفته و از نظر معنويات به عكس آن دست كشيدهاند و بايد فكر كرد كه از فرهنگ شده؟ چون ما نظر مىكنيم به ديگران و مىخواهيم تقليد از آنها بكنيم و در نتيجه امور دينى از بين مىرود و اهل دنيا معمولًا دينشان تشريفاتى شده و احكامى كه مشتمل حقوق و سياست و تشريفات خشك باشند عمل مىكنند مثل جشن ولادت على
نمايش تصوير