حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٣٩ - موضوع درباره آقاى گلپايگانى
شماره: ١٨٦٤١/ ٢٠ الف تاريخ: ١/ ٩/ ٤٣
موضوع: درباره آقاى گلپايگانى
برابر اطلاع آقاى گلپايگانى ساعت ١٠٠٠ صبح روز ٣٠/ ٨/ ٤٣ درس خود را در مسجد اعظم شروع اكثر جمعيت طلبهها بودند جمعيت در حدود ٨٠٠ الى ٩٠٠ نفر بوده در اول مجلس درس تحت عنوان جايز و حرام مطرح نمود كه كسى در بين تدريس اعتراضى نكرد و بعد از درس مطالبى به اين شرح ايراد كرد. جهادى كه لازمه دفاع از حريم دين باشد اين نيست كه شما تعقيب مىكنيد اين اشتباه است و بعضى از اشتباهات شما هم باعث درد سر خودتان و هم آقايان علماء مىشود چون آن كسى كه مىآيد موضوع را با آن در ميان مىگذارد و از من مىخواهد در موقع مناسب انتقاد كنم پس چرا در موقع ضرورى و روز تنگ يكى از شماها نيستند كه با ما متفق باشيد پس تصميمى كه مىگيريد بايستى قبل از عمل درباره آن مطالعات فراوانى نمود كه آيا اين موضوع و اين عملى كه مىخواهيد بدان اقدام كنيد به كجا مىكشد و از آن مىتوان نتيجه گرفت پس اين جهاد شما شايسته نيست جهاد كه با شمشير و زور و حربه نيست. بايستى جهاد شما متابعت از دستورات خداوند باشد. آقايانى كه مىخواهند با ما همكارى و از حريم دين دفاع كنند بايستى از دستوراتى كه خداوند در قرآن فرموده پيروى كنند چون تمام اين بدبختيهايى كه در جامعه و اجتماع ما رشد كرده عامل اصلى آن خودمان هستيم اگر شما در منزل خود مشروب نخوريد آيا مأمورين دولت مىآيند به شما مىگويند كه چرا مشروب نمىخوريد يا چرا ربا نمىخوريد يا چرا سينما نمىرويد پس پرورش و عامل اصلى اين گونه فسادها ما خودمان هستيم اگر شما از لانههاى فساد كنارهگيرى كنيد خواه ناخواه فساد و نكبات اخلاقى از بين مىرود و اجتماع و جامعه ما بهبود حاصل مىنمايد. اگر شما با هم برادر شديد و با
نمايش تصوير