حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٩٤ - موضوع سخنرانى آيتاله گلپايگانى
خداى نخواسته اين روحانيون نبودند الآن مملكت ما هم مثل ساير ممالك كمونيست شده بود. آنها يك دستگاه باز كردند دستگاه تهديد و يك دستگاه باز كردند دستگاه تطميع و باين وسيله يكعده را تهديد ميكنند و يكعده را تطميع تا اختلاف بين روحانيون بياندازند از حوزه مقدسه قم بلكه از خيلى از شهرها هم افرادى گرفتند جرم اينها چيست كه گرفتند در كاغذ نوشتند كه ما ميپرسيم جرم ما چيست ما را تبعيد كرديد ميگويند ما نميدانيم از تهران دستور است آخر به چه جرمى؟ بهرحال اگر آنها گمان بكنند باين نيرنگها و باين نقشهها اهل علم دست از كار بردارد و روحانيت تسليم بشود خير روحانيت از اول اعلام كرده كه ما در احكام خلاف تسليم نمىشويم و لذا در هر جايى كه خواستند قانون جعل كنند به آنها تذكر داده شده و اعتراض شده كه اين قانون صحيح نيست و موافق دستور پيغمبر نيست. اينها خيال كردند ميتوانند حوزه را مسخر كنند و مقهور خودشان كنند. اشتباه كردند.
اول گفتم و اعلام كردم كه دخالت اوقاف در حوزههاى علميه نامشروع است. دخالت اوقاف در مساجد نامشروع است در موقوفات نامشروع است موقوفاتى كه براى حضرت سيدالشهداء براى پيغمبر بوده اينها همه را فروختند و اسم آنرا گذاشتند تبديل به احسن و طورى درست كردند كه تا چند سال ديگر اسمى هم از آنها نيست موقوفاتى كه مربوط به مذاهب باطله است و براى گمراه كردن است و براى نفاق بين مسلمين است هيچ جرئت ميكنند دست بزنند ولى موقوفاتى كه براى امام حسين بوده بايد فروخته شود و تبديل به احسن شود احسن آن چه چيز است؟ باشگاه درست كنند. مجامع فاسده درست كنند اين معنى تبديل به احسن است خيلى اشتباه ميكنند. ما وظيفه و دين خود را ادا كرديم ولى اين كار براى خودشان بيشتر از ما ضرر دارد. براى
نمايش تصوير