حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٢ - موضوع ورود هيئت گلپايگانيهاى مقيم تهران بمنزل آيتاله گلپايگانى
شماره: ١٢٥٠/ ٢١ تاريخ: ٦/ ٢/ ٥٠
موضوع: ورود هيئت گلپايگانيهاى مقيم تهران بمنزل آيتاله گلپايگانى
پيرو: ١٦٤/ ٢١- ٣٠/ ٢/ ٥٠
قبل از ظهر روز ٣/ ٢/ ٥٠ هيئت گلپايگانيهاى مقيم تهران كه جهت انجام مراسم عزادارى بمناسبت رحلت حضرت رسول اكرم و امام حسن مجتبى بقم آمده بودند بمنزل گلپايگانى رفتند و پس از مراسم عزادارى يكى از نوحهخوانها بنام اكبر احمدى گلپايگانى پس از خاتمه نوحه به علما و شاهنشاه آريامهر باين عبارت (خداوندا شاه ما را از بليات محفوظ بدار) دعا ميكند پس از اداى اين جمله گلپايگانى بلند ميشود و باندرون ميرود و قبل از خروج گلپايگانى لطفاله صافى به شاكرى اظهار ميكند به آقا بگوئيد از مجلس خارج شود و گلپايگانى هم با عصبانيت از مجلس خارج شد و مجلس منقلب و نوحهخوان را مىنشانند و سيدمهدى گلپايگانى كارگردان مجلس فورا حبيباله مزروقى را بمنبر ميخواند كه بگويد چون هوا طوفانى بوده آقا باندرون رفته بالاخره مرزوقى بمنبر ميرود و پس از اشاره بآيه اطيعواالله و اطيعواالرسول و اولىالامر[١] منكم) ميافزايد كه مأخد اختلافات شيعه و سنى بر سر مسئله اولوالامر منكم است كه علماى شيعه ميگويند به زمامداران اطلاق نميشود و مخصوص اولاد رسول است و اضافه كرد كه روزى در مجمعى كه امام زينالعابدين حضور داشت خواستند از يزيد تعريف كنند امام طاقت نياورد بلند شد و فرمود بعد از اين منبر را چوب بايد گفت منبر آنرا ميگويند كه روى آن حقايق گفته شود و بعد با اشاره به حديث[٢] (اشتريت رضاالمخلوق به بسخطالخالق) اظهار ميكند رضايت خدا را نبايد برضايت بنده فروخت شما رضايت بنده را برضايت خدا فروختيد بعد از ختم وعظ واعظ گلپايگانى ميگويد بلندگو را بياوريد، دعا بكنيم. گلپايگانى. انالله و انااليه راجعون و بعد گريهاى كرد و اهل مجلس گريه كردند و بعد اظهار كرد
نمايش تصوير
[١] اصل: اولول.
[٢] اصل: آيه. اشاره است به حديث حضرت علىبنالحسين( ع) كه فرمودند:« ويلك ايهالخاطب اشتريت مرضاة المخلوقين بسخطالخالق ...» واى بر تو اى گوينده كه خوشنودى يزيد و يزديان را بر عذاب خداوند برگزيدى ... ر. ك: مستدركالوسائل، جلد ١٢، صفحه: ١٠٩