حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٤٢ - اهم اظهارات آيتاله گلپايگانى در روز ١١/ ١١/ ٥١ كه بمناسبت فرارسيدن ماه محرم و تعطيل حوزه علميه قم در آخرين كلاس درس خود بيان داشته است
تاريخ: ٢٣/ ١١/ ٥١
اهم اظهارات آيتاله گلپايگانى در روز ١١/ ١١/ ٥١ كه بمناسبت فرارسيدن ماه محرم و تعطيل حوزه علميه قم در آخرين كلاس درس خود بيان داشته است
بعد از مشروطه تاكنون در ايران ابتلائى پيدا شده است كه حالا يا بواسطه دسيسه اجانب بوده است كه بعد از موضوع تنباكو در مقام برآمدهاند كه روحانيت را تضعيف كنند و كارى بكنند كه اينطور نفوذ نداشته باشند. در مقام بودند روحانيت شيعه را لكهدار بكنند و اسبابى فراهم آورند كه از آن زمان هر كه تاريخ را خوانده باشد و ملتفت باشد تا حالا بوسائل عديده اين مطلب را تعقيب كردهاند ولى بحمداله دامن روحانيت آلوده نشده و حفظ خودشان را كردهاند. البته مقام قدرت ظاهرى اين ميزان نيست بواسطه اينكه زمان ائمه هم قدرت ظاهرى بعد از زمان اميرالمؤمنين با ائمه نبود. قدرت ظاهرى نداشتن غير از اين است كه حيثيت معنوى را از دست داده باشند. بحمداله روحانيت شيعه آن معنويت را از دست نداده است و هر چه از زمان خلفاء جور محرمات پيدا ميشد چه آنها را بعنوان حكم تلقى ميكردند، منتها هر وقتى يك جورى است. مثلًا حالا اگر بنا باشد بخواهند قوانين برخلاف قرآن جعل كنند مىنشينند توى مجلس و قانون درست ميكنند.
در حال حاضر اميد ما اين است كه همه روحانيون بجز در مقام حفظ ديانت هدف ديگرى نداشته باشند و اگر خداى نخواسته اينها ميخواستند هدف مادى داشته باشند يا بقول بعضى عوام دكان داشته باشند كه دين را دكان خودشان قرار بدهند وارد ميشدند در رشته آنهايى كه قدرت بدست آنهاست.
سفارش كنيد به يك اشخاصى اگر پيدا شود كه خداى نخواسته بخواهند از اين اوقاف فعلى
نمايش تصوير