حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٢٤ - درباره مدارس فيضيه و دارالشفاء
از: ٣١٢ [تاريخ:] ٢٦/ ٦/ ٥٤
درباره: مدارس فيضيه و دارالشفاء
محترما باستحضار ميرساند:
همانطوريكه استحضار دارند بمناسبت سالروز ١٥ خرداد سال ٤٢ در روزهاى ١٥ و ١٦ و ١٧ خرداد سال جارى عدهاى از طلاب علوم دينى شهرستان قم تظاهرات اخلالگرانه برپا كردند و آنعده كه در اين فعاليتها دخالت مستقيم داشتند، دستگير و تحت پيگرد قانونى قرار گرفتند. عناصر اخلالگر مدارس فيضيه دارالشفاء را پايگاه عمليات اخلالگرانه خود قرار داده بودند و از مدارس مزبور مأمورين انتظامى حمله و شعارهاى ضدميهنى ميدادند. پس از دستگيرى اخلالگران مدارس تخليه و در اختيار سازمانهاى انتظامى قرار گرفت. از مراجعت مجدد طلاب علوم دينى به مدارس مذكور ممانعت بعمل آمد.
آيات طراز اول شهرستان قم نيز بانحاء مختلف كوشش نمودهاند كه مدارس مزبور را مجددا در اختيار خود گيرند و طلاب علوم دينى مجددا باين مدارس مراجعت نمايند.
آنطورى كه مستفاد ميشود، نظر كلى آيات اين است كه مدارس فيضيه و دارالشفاء كه از كانونهاى اصلى طلاب علوم دينى در حوزه علميه قم ميباشد و قدمت و سابقه طولانى دارد، ميبايست همچنان در اختيار حوزه علميه باشد.
ساواك قم اعلام نموده كه مدارس مذكور يكى از كانونهاى اصلى بروز تشنجات در قم بوده و اكنون كه مدارس تخليه و در اختيار ميباشد و ملك آن نيز متعلق به آستانه مقدسه است دو راه حل در مورد وضعيت مدارس مذكور پيشنهاد نموده است:
١- مدارس در اختيار سازمان اوقاف قرار گيرد و حجرههاى مدارس به طلابى واگذار شود كه
نمايش تصوير