حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٨٨ - درباره تأسيس مدرسه علميه دخترانه وسيله آيتاله گلپايگانى در قم
از: ٣١٢ تاريخ: ١٧/ ٨/ ٣٦
درباره: تأسيس مدرسه علميه دخترانه وسيله آيتاله گلپايگانى در قم
محترما باستحضار ميرساند:
روز ١٦/ ٧/ ٣٦ يكى از منابع سازمان اطلاعات و امنيت قم با مجتبى نجفى بروجردى (داماد محمدحسين بروجردى) كه ساكن مشهد ميباشد، در شهر قم ملاقات نموده است.
مجتبى نجفى بروجردى در اين ملاقات ضمن صحبتهاى خود اظهار داشته اخيرا آيتاله گلپايگانى بمنظور تأسيس مدرسه علميه دخترانه شبانه روزى، منزلى در خيابان صفائيه قم اجاره كرده كه شرايط تحصيل در اين مدرسه داشتن سن بالاتر از ١٦ سال و پوشيدن چادر مشكى است و در آن كتب علمى و دينى اخلاقى و قرآن تدريس مىگردد. پس از اين ملاقات با تحقيقاتى كه انجام گرفته مشخص شده طبق موافقت قبلى آيتاله گلپايگانى، واعظى بنام عبدالسيد محمودى فرزند عليباز (از روحانيون افراطى و اخلالگر) كه از مدتها پيش در صدد تأسيس چنين مدرسهاى در كرمان يا قم بوده، بعد از رمضان تعدادى دختر از يزد و كرمان با خود آورده و مدتى آنها را در منزل خود نگهدارى نموده است و بعد از آماده شدن محل مدرسه توسط واعظ نامبرده و سيدمهدى گلپايگانى دختران در آنجا اسكان داده شدهاند. اين مدرسه در حال حاضر داراى ٦٣ نفر دانشآموز بوده كه از شهرهاى كرمان و يزد و مشهد و اراك و قم در آنجا جمع شده و بصورت پانسيون مشغول تحصيل ميباشند. سازمان مذكور اضافه نموده: همزمان با اين اقدامات عبدالسيد محمودى اظهار داشته بود كه از منابر خود صرفنظر نموده و قصد دارد همه وقت خود را صرف رسيدن بامور مدرسه بنمايد. ولى بعدا با تغيير و تحولاتى كه بوجود آمده تصميم گرفته شده فرد ديگرى براى سرپرستى انتخاب شود تا اينكه همسر شيخ مجتبى نجفى بروجردى ضمن اظهارات خود عنوان كرده سيدمهدى گلپايگانى به اصرار زياد از
نمايش تصوير