حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٨٥ - موضوع اعلام عزاى ملى بجاى عيد نوروز
از: ٢١ ه تاريخ: ١٥/ ١٢/ ٣٦
به: ٣١٢ شماره: ٨٠٥٧/ ٢١
موضوع: اعلام عزاى ملى بجاى عيد نوروز
بطوريكه مشاهده ميشود عده زيادى از طلاب مشغول فعاليت هستند تا مراجع را وادار كنند كه اعلاميه بدهند و رسما عيد نوروز امسال را عزاى ملى اعلام كنند و عيد نگيرند و ضمنا مرتب به مردم هم اين موضوع را تاكيد ميكنند كه امسال عيد نگيريد حتى به مسافرين و افراديكه كه از اطراف بقم ميآيند توصيه ميشود كه از ارسال كارت تبريك هم خوددارى نموده و بجاى آن نوار سخنرانى مراجع را بخرند و بعنوان سوغاتى به شهرهاى خود ببرند ولى مراجع ميترسند در اين مورد اعلاميه بدهند زيرا بخاطر چهلم شهداى قم كه عزاى ملى اعلام كردند با اينكه سفارش شده بود مردم آرامش را حفظ كنند ولى در تبريز بلوا بوجود آمد و تعدادى كشته داد لذا علماءتاكنون موافقت به دادن اعلاميه نكردهاند.
نظريه شنبه- بطوريكه خبر دارم امسال مراجع عيد نميگيرند و جلوس ندارند و اگر هم جلوس كنند بصورت مجلس ترحيم خواهد بود چون ايام عيد مصادف با چهلم كشته شدگان تبريز است ولى بعيد است كه در اين زمينه اعلاميه بدهند بهر حال عيد امسال در قم پر سر و صدا خواهد بود.
نظريه يكشنبه- مفاد گزارش در زمينه تحريكاتى كه طلاب در اين مورد ميكنند صحيح است ولى همانطوريكه شنبه نيز در نظريه خود بدان اشاره كرده مراجع بجز سيدصادق روحانى بقيه بعيد بنظر ميرسد كه در اين زمينه اعلاميهاى بدهند مگر در فشار شديد طلاب افراطى قرار گيرند ولى عيد امسال توام با تظاهرات و سر و صدا خواهد بود كه بايستى وسيله مراجع انتظامى
نمايش تصوير