حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧٧٨ - متن تلگراف مرجع عاليقدر حضرت آيتالله گلپايگانى به ارتشبد ازهارى - تهران
تاريخ: ٢٧/ ٨/ ١٣٥٧
متن تلگراف مرجع عاليقدر حضرت آيتاللّه گلپايگانى به ارتشبد ازهارى- تهران
بسماللّه الرحمن الرحيم
تيمسار ارتشبد غلامرضا ازهارى
(ابلغكم رسالات ربى و انالكم ناصح امين)
برحسب وظيفه شرعيه و مسئوليت مهمى كه برعهده دارم لازم دانستم به جنابعالى و تمام درجهداران و افسران و افراد ارتش تذكر دهم، باشد كه اين تذكرات باعث تنبيه و فكر صحيح و اتخاذ ترتيب مشروع و منطقى گردد و در مقابل خداوند متعال و وجدان و ملت ايران و مردم آزاد دنيا بيش از اين اين مملكت اسلامى سرافكنده و مورد تنفر واقع نشود. (فاجمعو امركم و شركاءكم ثمّ لايكن امركم عليكم ...)
آقاى ازهارى، سلب آزادىهاى فردى و اجتماعى و ايجاد اختناق و سانسور و كشتار و اتلاف نفوس نه شما را بر ابقاء حكومت استبدادى توفيق ميدهد و نه اين ملت ستمديده را آرام و نه مقام روحانيت را از انجام وظيفه شرعيه بازميدارد. اگر راستى بقاء اين مملكت را ميخواهيد با ملت عناد و لجاج نورزيد و بر آتش تنفر و انزجار و اعتراض و اعتصابى كه اعمال ضد اسلامى و مصالح مملكتى حكومت آن را روشن كرده است هيزم نريزيد و از راهى كه منتهى به ندامت و زوال حيثيات مملكت است بازگرديد. و به نداى وجدان و عقل و دين پاسخ دهيد. با اسلحهاى كه در انبارها با پرداخت ميلياردها پول ملت محروم ذخيره شده، ملت را كه مالك واقعى آن است نكشيد. و به اظهار پشتيبانى بعضى اجانب كه ميخواهند شما را هرچه بيشتر به دشمنى با ملت برانگيزند تا مطيع فرمانشان باشيد و غير از آنها پناهگاه و پشتيبانى نداشته باشيد مغرور نشويد و شخص پرستى را بر مصالح مملكت ترجيح ندهيد.
نمايش تصوير