حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٨٣ - درباره اتخاذ تصميم در مورد طلاب علوم دينى مقيم مدرسه خان در شهر قم
در مدرسه مذكور براى اولين بار نغمههاى مخالفت با حكومت و رژيم ايران به گوش رسيده و اگرچه بيش از حدود ٣٠٠ نفر طلبه و مدرس، مقيم دائمى بيشترى در آنجا نيست، معهذا در مواقع بروز تظاهرات و اقدامات اخلالگرانه، معمولا تا دو هزار نفر در آنجا حضور پيدا ميكردهاند.
با توجه به اينكه مدرسه موصوف به صورت پايگاه هواداران خمينى درآمده و اكثر تحريكات و فعاليتهاى براندازى و اخلالگرانه زير پوشش بهانههاى مذهبى، از اين مدرسه ناشى و به نقاط ديگر سرايت مينمود، طى گزارشى وضعيت آن باستحضار رسيد و استدعا گرديد كه مدرسه مزبور از جهت متلاشى شدن يكى از كانونهاى عمده فعاليتهاى ضد ملى، تعطيل گردد.
مقرر فرمودند نظر آيتاله شريعتمدارى سئوال گردد. آيتاله مذكور در اين مورد گفته بود: بهتر است مدرسه مزبور تعطيل شود. البته بعدا به ما مراجعاتى خواهند كرد و آن وقت ميتوان در اينباره اقدامى كرد.
آيتاله شريعتمدارى به اين ترتيب با تعطيل مدرسه خان اعلام موافقت نمود. متعاقبا فرمودند نظر آيتاله گلپايگانى هم در اين مورد استعلام شود. در اجراى اوامر با سيدمهدى گلپايگانى فرزند مشاراليه تماس حاصل و سئوال مذكور مطرح شد. وى پس از طرح سئوال جواب آيتاله گلپايگانى را به اين شرح اعلام داشت: اينكار به كلى به مصلحت نيست. اگر دستهائى در كار است كه اوضاع را تشديد و به مرحله انفجار برساند، بله اين كار را بكنيد، وگرنه بايد كارها از اساس و ريشه درست شود. با بستن مدرسه خان، مدرسه ديگرى آشوب ميشود و همه مدارس را كه ببنديد به خانهها كشيده ميشود. فكرى كنيد كه اساسا نياز به اين كارها نباشد.
نمايش تصوير