حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧٩٤ - موضوع متن تلگراف آيتاله گلپايگانى
از: قم تاريخ: ٢٥/ ٩/ ٥٧
به: كل سوم ٣١٢ شماره: ١٢٨١٨/ ٢١ ه
پيرو ١٢٨١٧/ ٢١- ٢٥/ ٩/ ٥٧
متن اعلاميه آيات ثلاثه به شرح زير بعرض ميرسد ضمنا خانمى به نام «مارتين» از خبرگزارى فرانسه در تهران در تلاش است كه از متن اين اعلاميه آگاهى حاصل نمايد. مراتب استحضارا معروض:
باصرىنيا
بسماللّه الرحمن الرحيم
.
تظاهرات و تعطيلات و اعتصابات دامنه دار ملت ايران كه از يك سال پيش تا حال ادامه دارد آزادى خواهى و مخالفت ملت ايران را با رژيم استبدادى و استعمارى به دنيا اعلام كرد. عاشوراى حسينى به مردم ايران كه در مكتب زنده و انقلاب بخش رهبر آزادمردان جهان حضرت سيدالشهدا (س) درس نهضت و حمايت از حق و عدالت و مبارزه با ظلم و زور گرفته و موجوديت و استقلال و بقاى خود را در سايه اقامه مراسم عزادارى آن حضرت و فداكارىهاى آن شهيد حق و اصحاب و يارانش مىدانند و به زنده نگه داشتن اين مكتب افتخار دارند، فرصت داد تا ارتباط و اتصال جنبش اسلامى خود را با قيام جاويدان و بىنظير حسينى عليه كفر و شرك و گمراهى و فساد نشان دهند دهها ميليون مردم با حضرت امام حسين عليهالسلام به زبان حال و مقال فرياد «الا ترون الى الحق»[١] بلند كرده و رژيم باطل ايران را محكوم و غيرقانونى اعلام نمودند. در هر جاى دنيا كه حقوق بشر محترم باشد. حكومت در قبال اين تظاهرات كه از همه پرسى و مراجعه به آراء عمومى محكمتر است تسليم ميشود متاسفانه دستگاه موضع عصيان و مخالفت خود را رها نميكند و با انواع وسايس و نيرنگها متشبث شده تا بلكه چند روزى بيشتر به مظالم خود ادامه دهد طبق اخبارى كه از مشهد- تبريز- اصفهان- اراك- رضائيه[٢]- يزد- شيراز- كاشان- نجفآباد و بسيارى از نقاط
نمايش تصوير
[١] اصل: على نزانه لى حق.
[٢] اروميه كنونى.