حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٦٩ - موضوع اظهارات سيدمرتضى عسگرى
نمايد ولى موفق باينكار نشده بهمين مناسبت پس از مراجعت به بغداد دستور داده كه بايستى طلاب حوزههاى علميه را از عراق اخراج كنند. عسكرى به سخنانش ادامه داد و گفت من به آقايان مراجع پيشنهاد كردم كه فعلًا حوزه علميه نجف را بيكى از شهرهاى ايران يا لبنان منتقل كنند تا پس[١] از بهتر شدن اوضاع عراق مجددا به نجف انتقال داده شود ولى آقايان مراجع پيشنهاد مرا قبول نكردند. در اينموقع آقاى محمدى اظهار داشت بنظر من اكنون كه روابط سياسى فيمابين ايران و سوريه و لبنان و اردن هاشمى حسنه ميباشد اصلح است كه با رجال و علماى اين كشورها مذاكره و مظلوميت و حقانيت وجود حوزه علميه در نجف را بآنها يادآورى و سر و صدايى از اينطريق براه انداخت تا شايد حوزه علميه نجف حفظ و طلاب آن از آزار و اذيت دولت بعثى در امان باشند و از طرف ديگر ميتوان با سيدموسى صدر و ديگران تماس حاصل تا آن هم در آن كشورها كنفرانسهاى مطبوعاتى داده و داد حوزه علميه نجف را بدنيا اعلام كنند. سيد مرتضى عسگرى گفت اينكارها فايده ندارد چون علما و رجال كشورهاى عربى هم بنا به مقتضيات سياسى مملكت خودشان حرف ميزنند و تصور نميكنم در اين باره اقدام مؤثرى بنمايند. در ضمن سيد موسى صدر هم يكروز حرفش اثر داشت اكنون آن موقعيت سابق را ندارد. در هر صورت با آنكه دولت عراق اعلام داشته موسى صدر دستنشانده دولتهاى خارجى است و از يك سياست استعمارى پشتيبانى مىنمايد معهذا باز هم مىتوان با او تماس گرفت و از وجود وى براى تشكيل كنفرانسهاى مطبوعاتى در لبنان استفاده و كشورهاى اسلامى را از وقايعى كه در حوزه علميه نجف ميگذرد مطلع كرد در اينجا صحبت به بيمارى عسگرى و ناراحتيهاى عصبى وى كشيده شد و مشاراليه ضمن سخنانش اظهار داشت كتابى نوشتهام كه در لبنان زير چاپ است و در اين كتاب به سنيها
نمايش تصوير
[١] اصل: پيش