حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧٣١ - موضوع مذاكره مناقبى(واعظ) از تهران با آيتاله شريعتمدارى
از: ٢١ ه تاريخ: ٣١/ ٥/ ٢٥٣٧
به: ٣١٢ شماره: ٦١٨٢/ ٢١ ه
موضوع: مذاكره مناقبى (واعظ) از تهران با آيتاله شريعتمدارى
شب ٣٠/ ٥/ ٣٧ مناقبى از تهران با آيتاله شريعتمدارى تماس و گفت امشب ما به اتفاق آقا علوى و عدهاى از دوستان و مخلصين خود حضرتعالى بعد از منبر شب جلسهاى داشتيم من فكر كردم يك تلفنى بكنم و برداشتى كه از محيط به مناسبت حادثه آبادان و حوادثى نظير آن ميكنم خدمتتان عرض كرده باشم. به هر حال نگرانى خيلى شديد است يعنى طبقات تا حدودى احساس خستگى ميكنند از وضع موجود بنده فكر ميكنم الان ممكن است يك وصله نارنگ به دامن روحانيت بچسبد و اگر صلاح بدانيد وقتش هست كه يك اعلام قطعى بشود كه روحانيت با اين كارهاى تخريبى كه منتهى به قتل ميشود سخت مخالف است و الان بايد مسيرها را مشخص كرد، هر طور كه صلاح است همان اقدام شود. شريعتمدارى گفت: خيال داشتم و دارم اما اگر خود ما مستقيما بنويسيم فقط اين ملاحظه را ميكرديم كه مبادا اين اشخاص ديوانه و جاهل، اينها را ميدانيد كه ... و مبادا كه پشتيبانى نداشته باشيم، مناقبى ميافزايد نخير بنده اين را عرض ميكنم كه در اين قضايا تنها نميمانيد و در تهران آقاى خوانسارى خيلى قاطع هستند و اين روزها خيلى صريح صحبت ميكنند و الان آن مشكلى كه حضرتعالى احساس ميكنيد بنظرم پيش نيايد چون عموم طبقات واقعا متاثرند و امشب توى آن جلسه كه بوديم بعضى از آقايان بودند حالا اسم نميبرم آنها ميگفتند اين موضوع ارتباطى با حوادث اخير ندارد و بنده گفتم كه با توجه به اينكه از پاى منبرهاى خودمان توى اين شهر، مثلا وقتى كه از پاى منبر شما در مسجد فوزيه آن افراد بيرون ميآيند و در مسير بانكها و سينماها
نمايش تصوير