حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٢ - موضوع محركين جريان منزل سيد محمدرضا گلپايگانى
به: ٣١٢ تاريخ: ٢/ ٣/ ٥٠
از: ٢٠ ه ٣ شماره: ١٦١١٩/ ٢٠ ه ٣
موضوع: محركين جريان منزل سيد محمدرضا گلپايگانى
در واقعه منزل سيد محمدرضا گلپايگانى، سيد موسوى قزوينى خوئينى[١] از طرف جمعيتبطرفدارى از مطالب كتاب شهيد جاويد با آقاى گلپايگانى صحت نمود و اظهارات وى از حد متعادل خارج نگرديد ليكن در بين اين جمعيت شيخ ذوالقدرى زنجانى، شيخ خراسانى، انورى يزدى، شهاب عباسى دزآشيبى، شريعتى سبزوارى و ابراهيم اصفهانى از محركين اصلى بوده و جريان منزل سيد محمدرضا گلپايگانى را بوجود آوردند. ضمنا چون اين افراد نسبت به حاج شيخ محمدعلى اراكى نيز اهانتهائى كرده بودند از نظر آنكه مجددا اتفاق سوئى رخ ندهد در نماز جمعه وى عدهاى از طلاب جمع شده و خود را براى مقابله افراد فوق آماده كرده بودند ليكن اتفاقى رخ نداد.
نظريه شنبه: شنبه نظرى ندارد
نظريه يكشنبه: يكشنبه نظرى ندارد. آرزم
نظريه چهارشنبه: نظرى ندارد
مستقيما ارسال شود
نمايش تصوير
[١] سيدمحمد موسوى خوئينى در سال ١٣٢٠ در قزوين متولد شد. تحصيلات ابتدائىاش را در زادگاه خود به پايان رسانيد. مدت شش سال، علوم دينى را در زادگاهش فرا گرفت. در سال ١٣٤٠ به قم عزيمت كرد و محضر حضرات آيات محقق داماد، اراكى، ... را درك نمود. در سال ١٣٤٢، در زمينه برگزارى جشن آزادى حضرت امام، دستگير و زندانى شد. در سال ١٣٥٤، مخفيانه به نجف اشرف عزيمت نمود و پس از يك سال به ايران بازگشت. بعدها سفر ديگرى، به صورت پنهانى به عراق كرد. در بصره، دستگير و به نجف اعزام گشت و پس از ٢٠ روز، از زندان آزاد گرديد ولى دولت عراق، وى را اخراج نمود. بار ديگر به قم بازگشت و به تحصيل ادامه داد. در سال ١٣٥١، به تهران مهاجرت كرد و در مسجد« جوستون»( مهديه نياوران)، به اقامه جماعت و تفسير قرآن پرداخت. جذب جوانان و طرح مسائل روز، باعث مركزيت پيدا كردن مسجد شد. در سال ١٣٥٥، دستگير و مسجد، عملًا تعطيل گرديد. در جريان محاكمه، به ١٥ سال زندان محكوم و در سال ١٣٥٦، آزاد گرديد و بار ديگر تفسير قرآن را پى گرفت و فعاليتش را گسترش داد. در سال ١٣٥٧، مسجد، تعطيل و ايشان دستگير شد. با گسترش جو انقلابى و اوجگيرى مبارزات امت اسلامى، ايشان، آزاد شد و به صورت پنهانى، جلساتى با دانشجويان برقرار كرد.
در آبانماه ١٣٥٧، سفرى به پاريس نمود و خدمت امام رسيد. پس از بازگشت به ايران، درس تفسير خود را ادامه داد. پس از پيروزى انقلاب، به نمايندگى حضرت امام خمينى در راديو و تلويزيون منصوب گشت. در جريان تسخير لانه جاسوسى توسط دانشجويان پيرو خط امام، به عنوان نمايندگى از امام، سرپرستى و رهبرى دانشجويان را عهدهدار گرديد. در انتخابات اولين دوره مجلس شوراى اسلامى، وارد مجلس شد. به عنوان اميرالحاج، سرپرستى حاجيان ايرانى را در عربستان، و در دوران رياست جمهورى حجتالاسلام هاشمى رفسنجانى، رياست مركز تحقيقات استراتژيك رياست جمهورى را عهدهدار بود. سپس به عضويت مجمع تشخيص مصلحت نظام، انتخاب شد.