حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٢٠ - موضوع ملاقات سيد مرتضى خلخالى با آيتاله گلپايگانى
به: ٣١٢ تاريخ: ٢٢/ ٧/ ٥١
از: ٢٠ ه ١٢ شماره: ١٥١٧٨/ ٢٠ ه ١٢
موضوع: ملاقات سيد مرتضى خلخالى با آيتاله گلپايگانى
سيد مرتضى خلخالى كه امام جماعت مسجد معمار واقع در خيابان دلگشا ميباشد و اخيرا جهت معالجه به لندن رفته بود حدود ده روز قبل بتهران مراجعت كرده و در تاريخ ١٤/ ٧/ ٥١ همراه چند نفر از دوستانش منزل آيتاله سيد محمدرضا موسوى گلپايگانى در قم رفته و وضع مسلمانان انگلستان را براى او تشريح نموده و گفته است مسلمانان آنجا احتياج بيك مسجد دارند در ايران هر چند قدم يك باب مسجد ساخته ميشود ولى براى آنجا كه احداث مسجد ضرورى است كسى اقدام نميكند و فقط يك خانهاى بنام حسينيه در لندن وجود دارد كه اداره آن بدست يكنفر پاكستانى است تمام مذاهب در آنجا مشغول فعاليت هستند بجز مذهب شيعه گلپايگانى گفته مخارج يكنفر روحانى كه بآنجا برود در ماه چقدر است گفتهاند دوهزار تومان در آن اثنا سيدمهدى پسر گلپايگانى اظهار داشته تمام كارهاى سيد محمد نورى درست شده و قريبا عازم لندن خواهد شد در آنجا عدهاى از محصلين ايرانى مخالف دولت ايران هستند روحانيونى كه بآنجا بروند بايد با آنها بسازند و عقيدهشان را محترم بشمارند و سپس قدرى وضع لندن را از خلخالى پرسيد روى كاغذ نوشت و گفت اين مطالب را هركس كه بخواهد بلندن برود بايد بداند و متوجه باشد كه در آنجا رفت بايد با چه كسى تماس بگيرد و بچه نحو صحبت كند آنگاه صحبت از حاج سيدمهدى خراسانى نماينده مذهبى ايران در لندن مطرح شد و ميگفتند او در آنجا كثافتكارى ميكند و با زنهاى لخت به كاباره ميرود و مشروب ميخورد و همه از او بد ميگويند خلخالى ميگفت محيط آنجا اينطور است.
نمايش تصوير