حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٤٢ - بازجوئى از شيخ احمد مقدسى واعظ
بود وبنظر خود خلاف شرع ميدانم چون ما بايد آن بآن امنيت را در مملكت خود حفظ كنيم و خدا نكرده كارى نكنيم كه اولياء امور از دست ما ناراحت شوند. احمد مقدسى اراكى
س- اخيرا فتوائيهاى از طرف آيتاله گلپايگانى در مورد گوشت سرد داده شده شما از آن فتوائيه چه اطلاعى داريد.
ج- من فتوائيه آيتاله گلپايگانى را در قم ديدم و يك برگ از آنرا از شخصى در قم بطور عبورا گرفتم و در جيب من بود كه به ورامين آمدم ولى هيچگونه سخنى در مورد آن روى منبر عنوان نكردم فقط موقع رفتن آن فتوائيه را دادم به آقاى مزدارانى و ديگر از آن اطلاعى ندارم. البته از نظر اينكه احتمال دادم شايد محظور دولتى داشته باشد عرض كردم به كسى ندهيد امانت باشد و اگر خدا نكرده نظر سوئى داشتم در منبرى عنوان و ميخواندم اما بر هيچ [ناخوانا] عرض نكردم. احمد مقدسى اراكى
س- مشخصات كامل و آدرس شخصى را كه فتوائيه را از او گرفتى بنويسيد.
ج- خدا شاهد است نميدانم چه كسى بود چون او را نمىشناسم و بطور عبورى اين اعلاميه را بمن داد و من هم تصادفا دادم به قدرت مزدارانى ١ و هيچگونه نظر سياسى هم نداشتم و نميدانستم كه از نظر سياسى و دولتى فتوائيه اشكال دارد و اگر ميدانستم فورا آنرا پاره ميكردم و بكسى نميدادم. احمد مقدسى اراكى
س- چه مقدار و تعداد از فتوائيه مذكور داشتهايد و بغير از مزدورانى[١] به چه كسانى ديگر آنرا دادهايد.
ج- خدا شاهد و گواه است كه غير از اين يكعدد نداشتم و آنرا هم همانطور. كه شفاها عرض كردم بطور عبور بمن داده شد و من هم نميدانستم كه محظور دولتى دارد والا در صورت دانستن پاره و قطعه قطعه ميكردم چون من خود حافظ امنيت و دستبوس جمعيتى هم كه از امنيت مملكت پشتيبانى ميكنند هستم. احمد مقدسى اراكى
س- اطلاع از چاپ و توزيعكنندگان اعلاميه مورد بحث داريد بطور مشروح بنويسيد.
ج- خدا ميداند هيچ اطلاعى ندارم فقط ميدانستم كه ايشان فتوا دادهاند و از توزيع و نشر آن اطلاعى ندارم چون اهل اين حرفها نخواهم بود. احمد مقدسى اراكى.
نمايش تصوير
[١] اصل: مزدورانى