حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٤١ - موضوع محسن قرائتى فرزند علينقى
از: ٢١ ه تاريخ: ٢١/ ١/ ٣٦
به: ٣١٢ شماره: ٩/ ٢١
موضوع: محسن قرائتى فرزند علينقى
روز پنج شنبه ١٨/ ١/ ٣٦ در خيابان چهارمردان جنب بانك عمران سابق در منزل اسلامى جلسهاى از اكثر منبريهاى طراز اول قم از قبيل سيدمرتضى برقعى. سيدمحمد آلطه. كوثرى. صادقى. يثربى و اخوان مدرسى تشكيل شده بود كه آقاى محسن قرائتى براى آنان سخنرانى ميكرد. وى سبك جديدى از نحوه منبر رفتن ارائه داد. مثلا نقش معاويه و امام حسن را پاى تخته سياه پياده كرد و خطاب به وعاظ اظهار داشت سعى كنيد در آينده سخنرانى را با سبك جديد انجام دهيد. روايات خوبست ولى عربى نخوانيد ترجمه فارسى آنرا بخوانيد. خطبه اول منبر را كمتر بخوانيد. بيشتر حرف بزنيد و موعظه كنيد اگر سبكى صحبت كنيم كه مردم را بيدار كنيم دولت هم بما احتياج دارد چرا بايد پدرى نماز خوان باشد و در سال دو مرتبه حج عمره و زيارت برود ولى پسرش كمونيست باشد اين ضعف تبليغاتى ما است زيرا جوان دليل ميخواهد بايد با دليل او را قانع كرد. من در شيراز چندى قبل براى زنان و محصلين و دبيران سخنرانى ميكردم اول خيلىها بىحجاب بودند حتى بعضىها لخت بودند. بعضىها هم احترام كردند بجاى چادر روزنامه روى سرشان كشيدند و با سخنرانى بسبك جديد و اقامه دليل بيشتر آنها چادرى شدند.
نظريه شنبه- اين جلسه مورد توجه آلطه واقع و قرار شد چند هفته ديگر روز پنجشنبه ادامه يابد.
نظريه يكشنبه- مفاد گزارش صحيح است محسن قرائتى موضوع نامه شماره ٤٦٨١/ ٢١-
نمايش تصوير