حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٧ - موضوع اظهارات سيداحمد حسينى چاوشى در مورد سپاه دين
از: ٢١ تاريخ: ١١/ ٩/ ٥٠
به: ٣١٢ شماره: ٣٣٠٤/ ٢١
موضوع: اظهارات سيداحمد حسينى چاوشى در مورد سپاه دين[١]
روز ٢/ ٩/ ٥٠ سيداحمد حسينى اظهار ميداشت كه اخيرا آقاى خمينى اعلاميه برعليه سپاه دين داده كه راديو بغداد چند مرتبه اين اعلاميه را قرائت كرده. اعلاميه موصوف لحن خيلى تند و شديدى دارد وى افزود كه اين اعلاميه واقعا بجا بوده زيرا مسئله سپاه دين با هستى روحانيت بازى ميكند و مسئلهاى كاملًا حياتى است نميشود سكوت كرد چون لوايحى كه به مجلس تقديم ميشود گرچه تمام خلاف شرع است ولى روحانيت ميگفت كه ما ميگوييم حرام و وظيفه خود را انجام ميدهيم ولى دولت گوش نميدهد چون ما قدرت نظامى براى جلوگيرى از كارهاى خلاف نداريم ولى اين مسئله قطع نظر از جنبه دينى كه خلاف شرع است جنبه حياتى براى روحانيت دارد و كاملًا موجوديت روحانيت را در خطر قرار داده لذا علما نبايد سكوت كنند و حتما بايد وظيفه خود را انجام دهند كمااينكه خمينى انجام داد كمترين كارى كه علما بايد انجام دهند اينستكه يا اعلاميه بدهند و يا سخنرانى كنند و بگويند كه اين كار حرام است و طلاب نبايد شركت كنند.
طلبهاى از وى پرسيد آيا گلپايگانى در اينباره اقدامى خواهد كرد يا خير حسينى گفت حتما به وظيفهاى كه بر گردنش هست عمل خواهد كرد اين مسئلهاى نيست كه كسى سكوت كند بعد حسينى مقدارى از خمينى تعريف كرد و گفت كه خمينى در هيچ كجا تند نرفته و هر چه گفته و ميگويد بجا بوده و كاملًا متوجه هست و بيدار مخصوصا اعلاميهاى كه اخيرا درباره سپاه دين داده است.
نمايش تصوير
[١] .. دستور تشكيل سپاه دين از سوى محمدرضا پهلوى در ٢٤ مرداد ١٣٥٠ صادر گرديد. اولين دوره آن در آبان ١٣٥١ با شركت ٢٩ نفر ليسانسيه در رشتههاى علوم سياسى، جغرافيا، الهيات، ادبيات عرب، ادبيات فارسى، فلسفه، علوم اجتماعى، باستانشناسى تشكيل گرديد. اين افراد پس از طى دوره درجه ستوان دومى دريافت كرده و به سازمان اوقاف منتقل شدند تا در اداره كل سپاه دين در مركز و شهرستانها مشغول كار شوند.
قابل ذكر است، دستگاه سلطنتى محمدرضا پهلوى در مقطعى دست به تربيت و جذب تعدادى روحانىنماهاى خود فروخته زد تا بتواند به اصطلاح با يك تير دونشان بزند، از يك سو هم به تبليغات در ظاهر دينى و درواقع جهت دار به نفع حكومت خود دست بزند و از سوى ديگر عليه روحانيت اصيل و مرجعيت مقتدر شيعه به مبارزه بر خاسته و به هر شكل ممكن اسباب انزواى آنها را فراهم سازد، از اين رو اقدام به راه اندازى سازمانى تحت عنوان« سپاه دين» نمود. همانگونه كه در اسناد مربوط آمده است علماى راستين و حضرت امام خمينى طرحهاى رژيم را برملا ساختند، ساواك كه با تمام امكانات و عواملش در داخل و خارج كشور بسيج شده بود تا مانع تبليغات و افشاگرىها عليه طرح مذكور گردد. لكن مانند هميشه تلاشهاى ساواك بى نتيجه و طرح استعمارى رژيم نقش بر آب شد. در ذيل به نمونهاى از اسناد ساواك و نيز اعلاميه حضرت امام خمينى عليه« سپاه دين» توجه فرمائيد:
از: ٢٠ ه ١٢ تاريخ: ١٣/ ٩/ ٥٠
به: ٣١٢ شماره: ١٤٠٨٢/ ٢٠ ه ١٢
موضوع: سپاه دين
اخيرا چند نفر از روحانيون منجمله سروش امام جماعت مسجد نارمك و شريعتمدارى امام جماعت مسجد علىابنابيطالب كه در مدرسه مروى گرد آمده بودند ضمن صحبتهاى خصوصى سروش گفت از ميان مجتهدين طرفداران آيتاللّه خمينى از همه بيشتر هستند و من هم يكى از علاقهمندان خمينى هستم. شريعتى گفته او را تأييد نمود و گفت طرفداران خمينى هر جايى هم كه باشند سعى دارند اسم خمينى برده شود و هر چقدر هم دولت مخالفت كند به نفع خمينى تمام مىشود. سپس مسأله تشكيل سپاه دين مطرح شد شريعتمدارى گفت دولت با اين برنامههايش نمىتواند روحانيت را بكوبد. آخوندى كه به عنوان سپاه دين وارد دهى شد تا اجبار نباشد هرگز مردم پشت سر او نماز نخواهند خواند. آنگاه شخصى به نام محمدى گفت يك آخوند به عنوان سپاه دين هم كه باشد براى تأمين منافع خودش هم كه شده هيچوقت مجتهدين را نمىگذارد و از شاه تعريف نمىكند.
نظريه شنبه: در برابر تحقيقات معموله از ميان روحانيون فقط طرفداران خمينى از تشكيل سپاه دين ناراحت هستند و مىگويند دولت آن را براى كوبيدن روحانيون تشكيل داده است ولى بقيه روحانيون عدهاى راضى و بقيه ساكت مىباشند- واظهار نظر نمىكنند. ٢- چون سپاه دين احتياج به سپاهى دارد و اين سپاهيان از بين طلاب علوم دينى هم بايستى انتخاب شود لذا به منظور اجراى كامل اين طرح بايستى جلوى صدور كارت تحصيلى طلاب كه به سن سربازى رسيدهاند گرفته شود تا آنان نتوانند تحت عنوان داشتن كارت تحصيلى از خدمت در سپاه دين شانه خالى كرده و در نتيجه آن را با مشكلاتى مواجه سازند.
نظريه يكشنبه: نظرى ندارد. آمال
نظريه سهشنبه: نظرى ندارد. سپاهى
نظريه چهارشنبه: نظرى نيست. پاد
شماره: ٣٨١٢ تاريخ: ٢٩/ ٩/ ٥٠
موضوع: وصول اعلاميه
روز ٢٨/ ٩/ ٥٠ تعداد ٢٣ برگ اعلاميه كه در تاريخ ٢٣ صيام ١٣٩١( ٢١/ ٨/ ٥٠) از جانب روحاللّه موسوى خمينى صادر و به آدرس قطر صندوق پستى ٦٣٨ محمد اسماعيل جهرمى ارسال گرديده به كويت واصل شده است در اين اعلاميه خمينى به تشكيل سپاه دين اعتراض و از مسلمانان درخواست نموده كه براى مبارزه عليه اين سپاه صفوف خود را فشردهتر نمايند
يك نسخه از اعلاميه مزبور به پيوست است.
نظريه ١: گزارش صحيح است
نظريه ٢: الف- گزارش صحيح است.
ب- اقدامات در زمينه شناسايى صاحب صندوق پستى ٦٣٨ ادامه دارد نتيجه در صورت حصول متعاقبا به استحضار خواهد رسيد.
پيام قائد بزرگ اسلام مرجع تقليد مسلمانان حضرت آيتاللّه العظمى خمينى به ملت شريف ايران
بسمه تعالى
خدمت عموم طبقات ملت محترم ايدهماللّه تعالى
٢٣ شهر صيام/ ٩١
پس از اهداى سلام و تحيات كرارا تذكر دادهام كه تنها چيزى كه مىتواند سد راه اجانب و دول استعمارگر باشد و نگذارد سلطه بر ذخاير ممالك اسلامى پيدا كنند اسلام و علماى جليل اسلام است. اين حقيقتى است كه در طول تاريخ براى دول استعمارگر ثابت شده است. از نخستوزير اسبق خبيث دولت استعمارگر انگلستان نقل شده است كه تا قرآن بين مسلمين است ما نمىتوانيم در مقاصد خود پيشرفت كنيم. هدف اصلى دولتهاى استعمارگر محو قرآن، اسلام و علماى اسلام است و براى وصول به اهداف استعمارى خود هرچند نغمهاى را به وسيله عمال خبيث خود آغاز مىكنند و چهره ضد اسلامى و ضدملى آنها را ظاهرتر مىسازند، چنان كه اخيرا نغمه سپاه دين را از حلقوم كثيف يكى از عمال سرسپرده خود آغاز كردهاند نغمه سپاه دين در شرايطى ساز مىشود كه دستگاه جبار هر روز ضربههاى پىگيرى به پيكره اسلام وارد مىكند و دست جنايتكار اسرائيل را در تمام شئون اقتصادى، سياسى و نظامى ايران باز گذاشته است، بسيارى از علماى اعلام، خطباى عظام، محصلين علوم اسلامى و ملت شريف ايران در زندان، تبعيد و تحت شكنجه بسر مىبرند و جوانان غيور وطنخواه اعدام و تيرباران مىشوند و يا مقدمات محاكمه و اعدام آنها فراهم مىشود. اينجانب به ملت محترم ايران اعلام خطر مىكنم كه اگر خداى نخواسته ايادى اجانب و دشمنان اسلام در اين مقصد شوم و كمرشكن توفيق پيدا كنند اولًا علماى اعلام و وعاظ و مروجين اسلام را كنار زده و ثانيا اسلام و احكام آسمانى آن را محو و نابود مىنمايند خطر اين سپاه ناميمون كه بايد در خدمت استعمار، جميع حقايق اسلام را به نفع آنها توجيه و تأويل كند بزرگترين خطريست كه مسلمين و در رأس آنها علماى اعلام با آن مواجه شدهاند. آنها در تجربههاى طولانى خود فهميدند كه علماى معظم اسلام- و وعاظ محترم با مجاهدات پيگير خود ملتها را به نفع اسلام و قرآن سوق داده و هيچگاه با تهديد و تطميع به نفع دستگاه جبار و اجانب چپاولگر قدمى برنداشتهاند و با كمال قدرت پستهاى خود را حفظ كرده و مساجد و مجامع را در خدمت قرآن كريم و اسلام عزيز در دست دارند و اگر چند نفر معمم بىحيثيت و از خدا بىخبر به نفع دستگاه جبار قدمى بردارد مطرود جامعه علميه و جوامع اسلامى است لهذا اين نقشه خطرناك را كشيدهاند تا به خيال باطل خود دست علماى اعلام و مبلغين را كوتاه كرده و اسلام را به وسيله عمال خود بازيچه قرار دهند و اساس ديانت را برچينند تا به مقصد خود كه قبضه كردن تمام ذخاير كشور است برسند و ملت مسلم را عقب مانده و استعمار زنده نگهدارند. بايد ملت اسلام بدانند خدمتهايى كه علماى دين به كشورهاى اسلامى در طول تاريخ كردهاند قابل شمارش نيست در همين اعصار اخيره نجات كشور از سقوط قطعى مرهون مرجع وقت( مرحوم ميرزاى شيرازى) و همت علماى مركز بود، حوزههاى علميه و علماى اعلام هميشه حافظ استقلال و تماميت ممالك اسلامى بودهاند خدمتهايى را كه با الهام از اسلام براى آرامش و حفظ انتظامات كشورها كردهاند عشرى از اعشار آن را دولتها و قواى انتظامى نكردند با آن كه هيچ تحميلى بر بودجه مملكت نداشتهاند در نظر اجانب و عمال خائن آنها بايد اين سنگر شكسته شود تا با خيال راحت به تاخت و تاز و چپاول و عياشى به زندگانى ننگين خود ادامه دهند. اينك بر مسلمين غيور و خصوص نسل جوان روشنفكر است كه با كمال جديت از اين قضيه ناموزون خانمانسوز اظهار تنفر كند و مساجد و محافل دينى را هرچه بيشتر گرم كنند و علاقه خود را به اسلام و علماء اعلام و وعاظ و خطباى محترم دامت بركاتهم بيش از پيش ايراد نمايند و با اين اظهار علاقه مشتى محكم به دهان عمال استعمار خذلهماللّه بگويند. بركافه علماى اعلام و وعاظ محترم است كه اگر گلايههايى از هم دارند ناديده گرفته و خود را مجهز نموده صفوف ود را فشردهتر كرده و در صف واحد در اين امر حياتى چارهجويى كنند و بر آنان و ساير دانشمندان و علاقهمندان به اسلام و استقلال كشور است كه ملت مسلمان خصوصا ساكنين قراء و قصبات را از اين فكر شيطانى كه با نام فريبنده سپاه دين مىخواهند دين و استقلال كشور را پايمال كنند آگاه سازند و يا هر وسيله ممكن مفاسد اين نغمه شوم را به مردم برسانند. اينجانب از نسل جوان اهل علم و منبرى تقاضا دارم به طبقه بزرگان و علماى احترام شايسته نمايند و از حضرات اعلام تقاضا دارم كه با نسل جوان با مهر و عطوفت رفتار نمايند. رجاى واثق است كه با خواست خداوند متعال عمال خبيث اجانب در اين امر نيز مثل ساير كارهاى ضد اسلامى و ضدانسانى در پيشگاه ملت با شرافت ايران ايدهماللّه تعالى مفتضحتر شوند. خداوند تعالى حافظ دين و حوزههاى دينى است. انا نحن نزلناالذكر وانا له لحافظون از خداوند متعال قطع ايادى استعمار و عامل خائن آن را خواهانم
\J والسلام عليكم و رحمتاللّه روحاللّه الموسوى الخمينى\E