حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧٨٠ - موضوع دستغيب و مصباحى
از: ٢١ ه تاريخ: ٢٨/ ٨/ ٥٧
به: ٣١٢ شماره: ١٢٣٩٠/ ٢١
موضوع: دستغيب و مصباحى
پيرو ١٢٣٥٩/ ٢١ ه- ٢٦/ ٨/ ٥٧
آيتاله سيدعبدالحسين دستغيب شيرازى و آقاى مجدالدين مصباحى شيرازى خطيب كه زندانى بودند پس از آزادى به قم آمدند و چند روزى در منزل آقاى مهرى داماد دستغيب و مقسم آيتاله خوئى سكونت دارند روز ٢٦/ ٨/ ٥٧ دستغيب ضمن يك مذاكره خصوصى گفت تصميم داشتم پس از آزادى بلافاصله به شيراز بروم ولى چون تلفنها و تماسها حاكى از اين بود كه هزاران نفر در دروازه قرآن شيراز به استقبال من ميآيند و احتمال بروز تظاهرات خشونتآميزى ميرفت كه منجر به كشتار گردد لذا مصلحت را در اين ديدم كه چند روزى در قم بمانم و سپس دور از چشم مردم و مخفيانه شيراز بروم. دستغيب به اتفاق مصباحى ضمن ملاقاتى با آيتاله گلپايگانى و به مناسبت فوت پسرش به ايشان تسليت و مذاكراتى به شرح زير نمودند:
دستغيب رو به گلپايگانى گفت: آقا خوب است اعتصاب كاركنان شركت نفت را تأييد و بدينوسيله كارگران را تقويت مينموديد؟ گلپايگانى در جواب چنين گفت: ما غير مستقيم از كارگران شركت نفت پشتيبانى كرده و آنان را تائيد كردهايم ولى مستقيما به اسم كارگران شركت نفت اعلاميهاى ندادهايم و در اين مورد صلاح نيست كه با صراحت آنها را تأييد كنيم حتى از شركت مخابرات مكرر به من تلفن كردند و گفتند آقا چكار كنيم، اعتصاب بكنيم يا نه؟ من گفتم چون اعتصابات مربوط به علما نبوده و مردم خودشان براى اسلام چنين مبارزهاى را شروع كردهاند به هر نحوى كه خودتان صلاح ميداند عمل كنيد.
نمايش تصوير