حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٣٨ - درباره سخنرانى آيتاله گلپايگانى
از شبهات الخناس الذى يوسوس فى صدورالناس منالجنت والناس شما اينها را نجات ميدهيد چه سعادتى بالاتر از اين است اگر آدم قدر خودش را داشته باشد كه پيغمبر ميفرموده آه شوقم ده اخوان آخرالزمان كه اصحاب ميگفتند مگر ما اخوان شما نيستيم ميفرمودند شما اصحاب من هستيد اين اشخاص كه در اين زمان دين را حفظ ميكنند و ترويج ميكنند بهر نحوى كه متمكن باشند همين اشخاصند كه پيغمبر اكرم (ص) به اينها اظهار عنايت ميفرمودند و خبر ميدادند كه ميآيند در آخرالزمان يك اشخاصيكه ايمانشان همين است كه بروى كاغذ نوشتههائى را مىبينند و قرآن يا اخبار يا چه و اينها باو ايمان ميآورند و بآنها خيلى اظهار عنايت ميفرمايند چه سعادتى است بالاتر از اينكه خدا امروز بشما اين منصب را داده است و بايد انسان قدر خودش را بداند كه در اين منصب خداى نخواسته جورى نكند كه ملحوظ بشود و خواهى نخواهى سلب توفيق بشود و امام زمان عزلش كند از نوكرى عزل كردن امام زمان (ع) اين نيست كه مثل نوكرهاى اربابهاى فعلى مثلًا بگويند اين ديگر ممنوعالخدمت شد و اخبار بدهند حبس كند اول اينست كه مثل نوكرهاى اربابهاى فعلى مثلًا بگويند اين ديگر ممنوعالخدمت شد و اخبار بدهند حبس كند اول اينست كه توفيق را از شما سلب كنند توفيق كه سلب شد تمام ميشود ميرود پى كارش حالا يكوقت مىبينى توفيق سلب شدن باين مىشود كه آدم ناخوش مىشود يا گرفتار زن و بچه شود يا گرفتار چه ميشود يكوقت هم خداى نخواسته معاشرت ميكند با يك رفقائى كه اينها برش ميگردانند اين عزل امام زمان است كه اين برگشته او نخواسته كه اين نوكرش باشد نه اينكه اين نخواسته كه نوكرش باشد وقتى امام زمان ديده بنده يا شما قابليت نوكرى او را نداريم اسبابش فراهم ميشود يك اشخاصى مىآيند معاشرت ميكنند كار بجايى ميرسد كه از نوكرى عزل ميشود آنوقت خداى نخواسته دشمن امام زمان مىشود اول نخواسته كه شما ديگر پشت سرش باشيد پس اين است كه آدم بايد حفظ حيثيت خودش را بكند كه اقلًا مردود خدا نشود از همه آقايان التماس دعا دارم در اين مسافرتها كه ميكنند خيلى خيلى مفيد باشند احكام الهى را بيان كنند همينكه عرض كردم ولو شراب مرسوم است اما حالى مردم شده است كه حرام است ساير امور هم همينطور خيال نكنيد كه بمردم حالى كنيد كه گفتم اسلام اسلام نميشود بايد هم اعتقاد آدم داشته باشد هم باحكام عمل كند اگر هيچ عمل احكام را نكند اين نميشود گفت كه البته شهادتين اگر بگويد آدم به حسب ظاهر مسلمان است نميشود گفت كه مسلمان نيست ولى تا عمل نكند نتيجه از اسلام نميگيرد عمل هم نتيجه دارد و بالخصوص همه احكام اسلام را بايد اعتقاد داشته باشيم در روايات عديده هست كه پيغمبر اكرم ميفرمايد كه اگر