حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٦٠ - موضوع مراجعه بازاريان قم به آيات بمنظور تأمين آب
نظريه يكشنبه- مفاد گزارش صحيح است. مدتى است شهرستان قم دچار بى آبى شديد شده تا جائى كه مردم واقعا به تنگ آمده بودند و از مراجعات مكرر به سازمانهاى ذيربط و شكايات عديدهاى هم كه به مقامات مسئول كردند نتيجهاى نگرفتند و طبق معمول با وعده و وعيد روبرو بودند از جمله به دفتر علياحضرت شهبانو تلگرافى مخابره كرده و استمداد نمودند. معظملها نيز در اين زمينه دستورات لازم به نخست وزير صادر فرمودند از جانب نخست وزير تيمسار ارمكان باتفاق مهندس فتوحى معاون فنى و قائم مقام سازمان آب تهران جهت رسيدگى به وضع آب قم باين شهرستان آمده و مشكلات را بررسى و در نتيجه تصميم گرفته شد كه از طريق نخست وزيرى مبلغ شش ميليون تومان فورا در اختيار سازمان آب قم قرار گيرد تا با پروژهاى كه داده شده نسبت به تأمين آب اقدام گردد ولى متأسفانه اين موضوع هم از جنبه حرف تجاوز نكرده و اين وعده نماينده نخست وزير هم تاكنون به بوته فراموشى سپرده شده لذا مردم كه از سازمانهاى دولتى مأيوس گرديدند ناگزير دست نياز بسوى آيات دراز كردهاند و از آنان استمداد نمودهاند. در تحقيقاتى كه به عمل آمده شريعتمدارى و گلپايگانى هر يك قصد دارند يك حلقه چاه عميق حفر نموده و با موتور و تجهيزات كافى در اختيار سازمان آب قرار دهند. ضمنا آقا مرتضى حائرى نيز قرار است كمكهائى از طريق صندوق ذخيره علوى به سازمان آب قم بكند. با توجه به گرماى شديد و نياز مبرمى كه اهالى در حال حاضر به آب دارند چنانچه كمك آيات زودتر از وعده نخست وزيرى به سازمان آب قم برسد نتيجه آن خواهد شد كه مردم در آينده در تنگناها هيچ چشم اميدى بدستگاههاى دولتى نداشته و آيات و مراجع را پشت و پناه خود بدانند زيرا اين مسئله عينى است و اثر عميقى خواهد داشت كه بهيچ وجه بمصلحت نيست.
نمايش تصوير