حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧٩٥ - موضوع متن تلگراف آيتاله گلپايگانى
ميرسد حكومت براى كوبيدن و ارعاب ملت و ايجاد اختناق ايادى خود را به لباسهاى مختلف و به اسم طرفدارى از رژيم استبدادى در حمايت ارتش و مامورين مسلح عليه ملت بسيج نموده است تا به قتل و جرح و تخريب و غارت بپردازند كه بر حسب اطلاعات واصله در اين ايام عده كثيرى را كشته و مجروح نموده و به مغازهها حمله برده و خسارتهاى زيادى به مردم وارد كردهاند. جاى تعجب است با تبليغاتى كه حكومت به اهميت حفظ امنيت مينمايد خود عامل اخلال به نظم شده و عمال مزدور خود را در لباس رسمى و عادى مامور تجاوز به نفوس و اموال ملت نموده و حتى به اتومبيلهاى مسافرين حمله كرده و اين عمليات جنايتكارانه را به نام تظاهرات ملى و ميهنى كه محتوائى جز ارتجاع و استقرار ديكتاتورى ندارد انجام ميدهد توقع دارد كارگران نجيب و مسلمان دست از اعتصاب خود بردارند. ما اين اعمال قرون وسطائى و ضد ملت را بشدت تقبيح و اعلام ميكنيم كه اين اقدامات حكومت كه خود را با قدرتى كه از استعمارگران دارد مطلق العنان ميپندارد، بر شدت تنفر و ناراحتى مردم ميافزايد و مسئوليت دستگاه را در بروز حوادث سوئى كه اتفاق ميافتد. بيشتر و خطيرتر خواهد كرد و هر چند بازارها و بسيار از موسسات و شركتها در حال تعطيل و اعتصابات اند به عنوان ابراز انزجار و همدردى با مجروحين و بازماندگان مقتولين اين ايام يعنى روز دوشنبه را عزاى عمومى اعلام مينمائيم و از خداوند متعال پيروزى مسلمانان و حكومت احكام قرآن مجيد را در ظل حضرت ولى عصر مسئلت مينمائيم.
«و لا حول و لا قوت الا باللّه العلى العظيم» پانزدهم محرم الحرام ٩٩- ٢٥/ ٩/ ٥٧
سيدكاظم شريعتمدارى- سيد شهابالدين مرعشى حسينى نجفى
محمدرضا موسوى گلپايگانى
نمايش تصوير