حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٠٦ - موضوع مدرسه فيضيه
شماره: ٢١٨٠/ ه تاريخ: ١٢/ ١/ ٣٧
از: سازمان اطلاعات و امنيت قم
به: مديريت كل اداره سوم ٣١٢
موضوع: مدرسه فيضيه
پيرو شماره: ٢١٧٩/ ٢١ ه- ١٢/ ١/ ٣٧
به دنبال اشغال مدرسه فيضيه وسيله طلاب از جانب اين سازمان ضمن تماس تلفنى با كليه آيات منطقه به آنان تفهيم گرديد كه طبق دستور بايستى مدرسه تخليه گردد. لذا بهتر است خود آقايان ترتيبى بدهند كه طلاب مدرسه را تخليه كنند و تهديد شد كه چنانچه مدرسه تخليه نگردد به وسيله عوامل انتظامى اقدام به تخليه خواهد شد در اثر اين تماس تلفنى آيات كه وحشت كرده بودند به تلاش افتاده و در نتيجه برابر اعلام منبع ١٥٨٥ حدود ساعت ١٨٠٠ شريعتمدارى ضمن تماس با سيد صادق روحانى به وى اظهار داشت كه به قرار اطلاع دستگاه در نظر دارد تا يك ساعت ديگر مدرسه را تخليه كند و ضمنا گفت كه عدهاى از طلاب آمده بودند كه ما برويم به مدرسه فيضيه و در مراسم ختم شركت كنيم اين صلاح نميدانيم چون ممكن است ما را در مدرسه نگهدارند و آنها هم دستور دارند تخليه كنند يا در حضور ما تخليه ميكنند و يا ما را بيرون ميكنند و تخليه مينمايند، كه در هر دو صورت صلاح نيست و ضمن تبادل نظر با روحانى بالاخره قرار شد كه سيداحمد كلانتر از جانب كليه آيات به مدرسه رفته و به طلاب اعلام كند كه حجرات مدرسه را قفل و از مدرسه خارج شوند ولى كلانتر به مدرسه نرفت ضمنا در مدرسه مراسم ختم حاجى ميرزا ابوالفضل زاهدى منعقد گرديده بود و در آن حدود شش هزار نفر از طبقات مختلف مردم و از آيات نجفى مرعشى سيد محمد وحيدى شيخ هاشم عاملى و سيدمهدى گلپايگانى نيز از طرف آقاى گلپايگانى همچنين نمايندگان شريعت مدارى شركت داشتند و شيخ محسن قرائتى
نمايش تصوير