حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧٦٩ - درباره آيتاله گلپايگانى
از: قم تاريخ: ٥/ ٨/ ٥٧
به: ٣١٢ شماره: ١٢١٠٥/ ٢١ ه
پيرو شماره ١٢٠٩٨/ ٢١ ه- ٤/ ٨/ ٥٧
آيتاله گلپايگانى روز جارى طى دو فقره تلگراف كه جهت پنج نفر از روحانيون همدان و اسدآباد مخابره نموده است وقايع همدان و اسدآباد را به عنوان فجايع عمال حكومت و حمله مسلحانه قواى دولتى و اراذل و اشرار در حمايت ماموران ژاندارمرى مانند حادثه كرمان تلقى نموده است.[١] مراتب استحضارا عرض
باصرىنيا
گوينده: نقشهچى گيرنده: [ناخوانا] ساعت ١٨٤٥ متن دو تلگراف اخذ و در بولتن درج شود ٦/ ٨/ ٥٧ درج شد باستحضار رياست دايره عمليات برسد.
نمايش تصوير
[١] متن تلگرافهاى موصوف به اين شرح است:
قم- اسدآباد همدان به وسيله جناب مستطاب حجتالاسلام آقاى حاج شيخ كاظم حمزهاى دامت تأييداته تلگرام نمايندگان طبقات مختلف اسدآباد با ٢٢٥ امضاء متضمن حمله وحشيانه اراذل و اشرار در حمايت ژاندارمرى و مأموران مسلح كه تكرارى از حادثه ننگين كرمان بوده است موجب تاثر و تاسف شديد گرديد تكرار اين فجايع كه نوع اعتراض و قيام مردم را عليه استبداد و باز گرفتن حقوق خود نشان مىدهد دليل لجاجت و اهانت و بىاعتنائى حكومت به احساسات و خواستههاى ملت است كه ما اين روش را محكوم مىكنيم و از خداوند قاهر منتقم نصرت اسلام و مسلمين و كيفر اشرار را مسئلت مىنمائيم. الگلپايگانى همدان- توسط جناب مستطاب حجتالاسلام والمسلمين آقاى حاج آقا مصطفى هاشمى و جناب آقاى حاج شيخ محمدعلى دامغانى خدمت حضرات علماى اعلام و حجج اسلام دامت بركاتهم تلگرام متضمن فجايع عمال حكومت در شهر همدان و حمله مسلحانه قواى دولتى به مردم موجب تاثر و تاسف عميق گرديد عمليات وحشيانه كه حاكى از سوء راى و لجاج مقامات يا ملت و ادامه روش استبدادى حكومت است موجب وسعت امواج اعتراضات و قيام مردم عليه استبداد[ استضعاف] و استكبار ميگردد ما اين اعمال شرمآور را كه همه روزه در شهرها و نقاط مختلف كشور انجام مىگيرد به شدت محكوم مىكنيم و نصرت اسلام و مسلمين و كيفر ستمكاران و رفع ايادى استعمار و استبداد را از جوامع اسلامى از خداوند قهار منتقم مسئلت مىنمائيم. خواهشمند است سلام و تسليت حقير را به مجروحين و بازماندگان مقتولين و عموم مردم همدان ابلاغ فرمائيد. گلپايگانى