حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٥ - موضوع ملاقات با گلپايگانى
از: كرمان تاريخ: ٣/ ٩/ ٥٠
به: ٣١٢ شماره: ٢٣٩٨/ ٢١
موضوع: ملاقات با گلپايگانى
روز سهشنبه ٢٥/ ٨/ ٥٠ ساعت ١٠٣٠ صبح آقاى صديقى رئيس اداره آموزش و پرورش قم با قرار تلفنى قبلى بمنزل آيتاله گلپايگانى رفتند. منظور ايشان از اين ملاقات طرح نامه وزارتخانه بود كه در مورد طرح و آئيننامه تحصيلات طلاب علوم دينى ارسال داشته بودند و نوشته شده بود كه مقام عالى وزارت دستور فرمودهاند شخصا با آقايان گلپايگانى. نجفى و شريعتمدارى تماس حاصل نمايند و نظر اصلاحى آقايان را بگيرند. اين ملاقات با حضور آقايان صافى و محقق كاشانى و آقاى مجاهدى كه در معيت رئيس آموزش و پرورش بود صورت گرفت.
آقاى گلپايگانى فرمودند كه قبلًا نيز در اين مورد آقاى دكتر هدايتى و آقاى دكتر سام با من ملاقات كردهاند و اين ملاقاتها نتيجه ندارد اظهارنظر ما را ميخواهند كه نظرات آنها را تأييد كنيم معالوصف من اين طرح و آئيننامه را ميخوانم آقاى صديقى گفتند نظرات شما حتما پذيرفته خواهد شد لطفا زودتر اظهارنظر بفرماييد كه در شوراى عالى آموزش و پرورش مطرح شود.
نظريه شنبه- من گمان نميكنم آقاى گلپايگانى را در اين مورد اظهارنظر كنند.
نظريه يكشنبه- مفاد گزارش صحيح است گلپايگانى اصولًا از دخالت دولت در امور طلاب بهر نحو و كيفيتى ناراحت است و اينگونه مسائل را بهيچوجه نخواهد پذيرفت. شراره
نظريه سهشنبه- مفاد گزارش صحيح است. گلپايگانى معتقد است كه روحانيت مستقل است و دخالت آموزش و پرورش در حوزه علميه را صلاح نميداند. شرربار
نظريه ٢- نظر موافق نخواهد داد و مثل هميشه جواب مخالف خواهد داد.
نمايش تصوير