حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧٨١ - موضوع دستغيب و مصباحى
مصباحى رو به گلپايگانى گفت: آقا درست است مردم اعتصاب ميكنند و تا جان دارند ايستادگى مينمايند ولى تشويق شما موجب دلگرمى آنها خواهد شد.
گلپايگانى در جواب گفت: ما هميشه از اعتصابات و مبارزات به طور كلى پشتيبانى كرده و خواهيم كرد ولى اعلاميهاى كه به امضاى ما سه نفر آيات ثلاثه رسيده حكايت از همه چيز ميكند و مطلبى را فروگذار نكرديم دولت از اين اعلاميه خيلى ناراحت شده بود و حق هم داشت چون دولت نظامى توقع داشت كه ما او را تأييد كنيم و يا لااقل نمايندگانى بفرستيم كه با او همكارى كنند و ما علىرغم انتظار او اين دولت را محكوم و مردود نموديم و هنگامى كه شريف امامى براى من تسليت نوشت در جوابش نوشتم كه جنايات شما مصيبتش بيشتر از مرگ فرزندم ميباشد به هر حال ما تا ميتوانيم از اعتصابات و مبارزه پشتيبانى ميكنيم.
مصباحى رو به گلپايگانى گفت: آقا شنيدهام از طرف بازاريان تهران به قم آمدند و گفتند مغازهها را باز نكنيد و به اصناف قم گفتند هر چه ضرر و خسارت به شما وارد شده تامين ميكنيم. گلپايگانى در جواب چنين گفت بلى ما هم اجازه دادهايم كه از سهم امام تامين بشوند. آقاى مهرى گفت شنيده شده كه از طرف آقاى خمينى مبلغ چهار ميليون تومان بين كارگران شركت نفت تقسيم كردهاند و آنهائى كه امكانات مالى بهترى داشتهاند پول نگرفتند و گفتهاند ما خانههاى شركت نفت را تخليه ميكنيم و تا پاى جان ايستادگى خواهيم كرد. مصباحى به گلپايگانى گفت آقاى شيخ بهاءالدين محلاتى ميخواستند. نمايندگانى خدمت جنابعالى بفرستند و سپس تصميم گرفتند خودشان بيايند و هدفشان اين بود كه با شما مشورت و راهنمائى بگيرند كه به مردم چه بگوئيم (بركنارى ٦٦[١]- قانون اساسى، رفتن دولت نظامى) و
نمايش تصوير
[١] منظور از« بركنارى ٦٦» محمدرضا پهلوى است.