حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥١٣ - درباره تاسيس مدارس علميه دخترانه در شهر قم
از: ٣١٢
درباره: تاسيس مدارس علميه دخترانه در شهر قم
محترما باستحضار ميرساند:
همانطوريكه استحضار دارند چندى قبل سازمان اطلاعات و امنيت قم اعلام نموده بود:
اخيرا آيتاله گلپايگانى مبادرت به تاسيس مدرسه علميه دخترانه شبانهروزى، در خيابان صفائيه قم نموده كه اين مدرسه فاقد پلاك و تابلو ميباشد. شرايط تحصيل در مدرسه مذكور داشتن سن بالاتر از ١٦ سال بوده و واعظى بنام عبدالسيد محمودى (از روحانيون افراطى و اخلالگر) بعنوان سرپرست مدرسه و با همكارى سيدمهدى گلپايگانى تعداد ٦٣ نفر دانشآموز دختر را كه از شهرهاى كرمان، يزد، مشهد و قم و اراك ميباشند، در آن اسكان دادهاند.
مدرسه مورد بحث تحت نظر سيدمهدى گلپايگانى اداره ميشود و مديره داخلى آن نيز خانم انورالملوك اديب دادگر كه قبلًا آموزگار بوده و حاليه بازنشسته شده، ميباشد. بر اساس تصميماتى كه از طريق مسئولين مدرسه گرفته شده است، سرپرستى اين مدرسه بعدا بعهده سيد علىاكبر يزدى فرزند عبدالوهاب واگذار گرديده و خواهر وى نيز بسمت مسئول امور مدرسه انتخاب شده است.
در بررسيهائيكه بعمل آمد چنين استنباط گرديد احتمالًا گلپايگانى بمنظور رقابت با دارالزهرا شريعتمدارى اقدام بتاسيس چنين مدرسهاى كرده باشد.
برابر سوابق موجود قبلًا آيتاله شريعتمدارى مدرسه دخترانهاى در دارالتبليغ اسلامى قم و يكى ديگر از روحانيون قم نيز مدرسه مشابهى تاسيس كرده بودند كه چگونگى وضع اين مدارس بعرض رسيد و مقرر شد به وزارت آموزش و پرورش اعلام شود.
در اجراى اوامر اقدام شد و وزارت مذكور اعلام كرده بود كه مدرسه دارالتبليغ داراى شخصيت
نمايش تصوير