حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٦٨ - موضوع اظهارات سيدمرتضى عسگرى
رونوشت گزارش خبر شماره ١٧٧١٧/ ٢٠ ه ١٢- ٣/ ٦/ ٥٣ منبع ١٠٤٠١
موضوع: اظهارات سيدمرتضى عسگرى
ساعت ١٨٣٠ روز ٢١/ ٣/ ٥٣ سيد مرتضى حكمى و شيخ محمدهادى امينى و محمدى فرزند مرحوم آيتاله نبوى باتفاق بمنظور ملاقات سيد مرتضى عسگرى بمنزل نامبرده واقع در جاده قديم شميران ايستگاه رضائيه كوچه رضائيه كوچه ايروانى شمارههاى ٢٤ و ٢٦ رفته و ضمن صحبت پيرامون موضوعات بمناسبت اقدامات و مخالفتهاى اخير دولت بعثى عراق عليه حوزه علميه نجف و همچنين روحانيون مقيم آن كشور تلگرامهايى بعنوان همدردى، جهت آيتاله شاهرودى و آيتاله خويى به نجف اشرف مخابره كردهاند و چون احتمال ميرفته كه وسيله حكومت بعثى عراق اجازه داده نشود تلگرامها بدست نامبردگان برسد لذا مفاد تلگرام را بصورت نامه نوشته و وسيله اشخاصى به نجف ارسال نمودهاند. در اين هنگام سيدمرتضى عسگرى اظهار داشت اينوضع در نجف ادامه پيدا خواهد كرد و دولت بعث عراق تدريجا حوزه علميه نجف را متلاشى خواهد نمود تا رفت و آمد بعتبات عاليات و نجف و كاظمين و ساير شهرهاى مذهبى قطع گردد. ضمنا دولت عراق براى درهم كوبيدن كردها همچنان خواهد كوشيد، زيرا اگر كردها بر عراق مسلط شوند مردم شيعه آنها را تاييد خواهند كرد و در آنصورت رشته كار از دست سنيها بيرون خواهد رفت و اين همان چيزى است كه دولت عراق از آن بيم دارد و همانطوريكه مىبينيد همزمان با كوبيدن كردها، دارد اساس روحانيت و شيعه را در عراق متزلزل ميكند. اخيرا صدام حسين به نجف رفته و با سيد محمدرضا حكيم فرزند مرحوم آيتاله حكيم و سپس با آيتاله خوئى ملاقات نموده و ميخواستهاند از نامبردگان فتوائيهاى در مورد جنگهاى اخير عليه كردها اخذ
نمايش تصوير