حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٢٢ - موضوع اظهارات گلپايگانى
از: ٢١ تاريخ: ٤/ ٩/ ٥١
به: ٣١٢ شماره: ٤٥١٥/ ٢١
موضوع: اظهارات گلپايگانى
ساعت ١١ صبح روز ٢/ ٩/ ٥١ شخصى روحانى كه از لهجهاش مشخص بود اهل شمال است با گلپايگانى در منزل گلپايگانى به بحث و گفتگو پرداختند در اين جلسه صحبت از ماده واحده اوقاف بود. گلپايگانى با ناراحتى گفت اصلًا ديگر بكلى هر چه آنها بگويند بايد بكنيم درست است كه در اول مردم استنكاف ميكنند ولى همه اينطور نيستند مثل مسجد گوهرشاد ميشود كه بالاخره آنرا گرفتند و هر چه بخواهند ميگويند و هركس را بخواهند ميگذارند نماز بخواند يا منبر برود و دعا كند حالا ما فعلًا درصدد اقدام هستيم بطور خصوصى اگر اينطور درست نشد ما بشما مىگوييم هرطور صلاح بود در آنجا انجام دهيد شايد صلاح باشد كه بگوئيم از اطراف همه تلگراف كنند و بخواهند كه اينكار عملى نشود بهرحال اينكار را مجلس سنا كرده باسم اينكه اوقاف اين ماده را پيشنهاد نموده اينكار از بين بردن همه چيز است ميشود مانند سنيها كه تمام كار روحانيت و مذهب دست دولت است طرف مخاطب گفت من به همه علماى لنگرود ميگويم گلپايگانى گفت فعلًا صبر كنيد بهبينم چه ميشود من خودم تذكر ميدهم و نامه مينويسم.
نظريه سهشنبه- گلپايگانى از اقدام اوقاف سخت ناراحت است و بطوريكه از حرفهايشان استنباط شد قصد دارد در اين زمينه نامهاى به اعليحضرت همايون شاهنشاه آريامهر بنويسد و درخواست كند كه از اين اقدام اوقاف جلوگيرى شود چنانچه به درخواستش ترتيب اثر داده نشد شروع به تحريكات ميكند.
نظريه يكشنبه- مفاد گزارش صحيح است در حال حاضر افكار كليه روحانيون حوزه پيرامون
نمايش تصوير