حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٧ - موضوع اظهارنظر حاج سيد ابوالحسن قزوينى در مورد كتاب شهيد جاويد
رونوشت گزارش خبر شماره ١٢٦٧/ ٢١- ١٢/ ٢/ ٥٠
منبع: ٧٣٥
موضوع: اظهارنظر حاج سيد ابوالحسن قزوينى در مورد كتاب شهيد جاويد
اخيرا منبريهاى قم بسرپرستى آل طه طومارى با چندين امضاء تهيه كرده و در مورد كتاب شهيد جاويد نظريه حاج سيد ابوالحسن قزوينى[١] را خواستار شدهاند كه ايشان نيز مبادرت به جواب نموده است اين سئوال و جواب بصورت اعلاميهاى درآمده كه در طهران و قم منتشر شده است.
نظريه شنبه: سيد ابوالحسن قزوينى استاد اكثر علماء فعلى بوده و نظريه وى را اكثرا قبول دارند مخصوصا خمينى.
نظريه يكشنبه: مفاد گزارش صحيح است مبارزه بين طرفداران و مخالفين كتاب مذكور به شدت ادامه دارد اعلاميه مذكور بپيوست تقديم ميگردد.
نظريه سهشنبه: مفاد گزارش صحيح است بدستور گلپايگانى آله طه مأمور مبارزه تبليغاتى عليه كتاب شهيد جاويد و نويسنده و تفريظنويسان آن شده و در اين زمينه تا توانسته تاختوتاز كرده كه احتمالًا منجر بزدوخورد و بلوا خواهد شد.
نظريه ٢١- فعلًا ميان آيات بر سر اين كتاب اختلافات زيادى است كه ممكن است به زدوخورد هم برسد.
رونوشت برابر اصل است اصل در شماره ١٦١١١٣ ميباشد. در پرونده ٩٢٩٢ بايگانى شود. ٦/ ٥/ ٥٠
نمايش تصوير
[١] سيدابوالحسن حسينى رفيعى قزوينى در حدود سال ١٣١٥ قمرى در قزوين متولد شد. ايشان در حوزههاى علميه- قزوين، تهران و قم تحصيل و تدريس حكمت و عرفان و رياضيات داشته و در اين شهرها مقلدينى نيز داشته است. در اواخر سال ١٣٤٢ با اصرار بسيارى از فضلاى تهران جهت تدريس و اقامت دعوت مىشود و پس از هجرت در مسجد تهران به امامت مشغول مىگردند. در سند بيوگرافيك ساواك ايشان چنين آمده است:« خمينى مدت چهار سال نزد آيتاللّه رفيعى درس خوانده و در حال حاضر از لحاظ علوم دينى و فقه و فلسفه و غيره همتايى ندارد و متقابلا" خمينى از او شنوايى دارد».
ساواك طى گزارشهاى متعددى نحوه فعاليت و مبارزه ايشان را چنين ثبت نموده است:« در سال ١٣٣٨ عليه موسيقى مبتذل در قزوين اعتراض كرده است. در ماجراى حمله به مدرسه فيضيه در دوم فروردين سال ١٣٤٢ بيانيهاى منتشر كرد. نامبرده در مورخ ١٩/ ٥/ ١٣٤٢ به ملاقات آيتاللّه خمينى در محل حبس ايشان رفته و به مدت نيم ساعت با يكديگر ملاقات داشتهاند. در سوم ربيعالاول سال ١٣٨٣ ق نيز اعلاميهاى در پشتيبانى از آيتاللّه خمينى و روحانيون افراطى صادر نموده و از علماى مهاجر تهران نيز حمايت كرده است. طى گزارش ٢٢/ ١٠/ ١٣٤٢ نام وى در ليست مخالفين شديد دولت منجمله، ميرزا احمد آشتيانى، حاج شيخ محمدتقى آملى، حاج شيخ محمدرضا تنكابنى و آيتاللّه فلسفى ذكر گرديده است».
در تاريخ ١٦/ آبان/ ١٣٤٣ و تبعيد آيتاللّه خمينى به تركيه، وى تلگرافى خطاب به دولت تركيه ارسال و طى آن اعلام داشته:« ميهمان عاليقدرى كه در اين ايام قدم به خاك تركيه نهاده يكى از مراجع بزرگ دينى و نمونه كاملى از علم و فضيلت و تقوى است. از ملت همسايه خود انتظار مىرود كه به سپاس احترام به علم و فضيلت، مقدم ميهمان ارجمند خود را محترم شمرده و براى هميشه نام خود را در رديف علاقمندان به علم و تقوى ثبت نمايند». آيتاللّه رفيعى قزوينى در سن ٩٧ سالگى به علت بيمارى قلبى در ساعت ٢٤ مورخ ٢٣/ ١٠/ ١٣٥٣ در بيمارستان الوند تهران دعوت حق را لبيك گفت و شهربانى با تشييع جنازه وى مخالفت كرد و چون به زعم ساواك، اين مخالفت پليس به مصلحت نبود به شهربانى متذكر شد با تشييع جنازه نامبرده در روز اول محرم موافقت شود. و پس از آن جنازه ايشان به قم انتقال داده شد. ر. ك: بزم اهريمن، ج ٤، ص ٣٣٠ و ٣٣١