حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٨٩ - درباره تأسيس مدرسه علميه دخترانه وسيله آيتاله گلپايگانى در قم
من خواسته است تا در مدرسه صفائيه تدريس كنم ولى موافقت نكردهام لكن دخترم كه سال گذشته در مكتب توحيد تحصيل ميكرد اينك در مدرسه صفائيه به تحصيل و تدريس اشتغال دارد. مشاراليها اضافه نموده اين مدرسه تحت نظر سيدمهدى گلپايگانى اداره ميشود و مديره داخل آن نيز خانم انورالملوك اديب دادگر كه قبلًا آموزگار بوده و حاليه بازنشسته شده، ميباشد و سرپرستى مدرسه نيز بعهده سيد علىاكبر يزدى فرزند سيد عبدالواهاب واگذار شده و خواهر او نيز به امور مدرسه رسيدگى مينمايد.
مدرسه مذكور فاقد تابلو و پلاك بوده و بنظر ميرسد كه گلپايگانى بمنظور رقابت با دارالزهرا شريعتمدارى اقدام بتاسيس چنين مدرسه كرده باشد. برابر سوابق موجود آيتاله شريعتمدارى نيز مدرسه دخترانهاى در درالتبليغ اسلامى قم و يكى ديگر از روحانيون قم نيز مدرسه مشابهى تأسيس كرده بودند كه چگونگى وضع اين مدارس بعرض رسيد و مقرر شد كه به وزارت آموزش و پرورش اعلام شود كه در اجراى اوامر اعلام گرديد. وزارت مذكور اعلام نموده بود كه مدرسه دارالتبليغ داراى شخصيت حقوقى است و مدرسه ديگر فاقد مجوز قانونى است كه ترتيب جلوگيرى از ادامه كارش داده شده است.
بنظر ميرسد تأسيس مدارس دخترانه و آموزش مذهبى آنها بعنوان يك اقدام جديد مورد توجه روحانيون و آيات قرار گرفته است و بعيد نيست به تاسى از اقداماتى كه در قم انجام شده در نقاط ديگر كشور نيز براى ايجاد چنين مدارسى اقداماتى از ناحيه آيات و روحانيون انجام گيرد. مراتب براى استحضار و صدور هرگونه اوامر عالى در اين زمينه به عرض مىرسد.
مسئول بررسى. خوانسارى رئيس بخش ٣١٢- دبيرى
رئيس اداره يكم عمليات و بررسى- عطارپور ١٦/ ٨/ ٤٦ بعرض مىرسد. ... ١٧/ ٨/ ٣٦
نمايش تصوير