حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧١٤ - درباره تلگراف تبعيدىها به آيات شريعتمدارى و گلپايگانى
شماره: ١٠٢٤/ ٢١ تاريخ: ٣١/ ٤/ ٣٧
از: سازمان اطلاعات و امنيت قم ٢١ ه
به: مديريت كل اداره سوم ٣١٢
درباره: تلگراف تبعيدىها به آيات شريعتمدارى و گلپايگانى
روز ٣٠/ ٤/ ٣٧ تلگرافى به امضاء ناصر مكارم، سيداحمد خراسانى، عباس ضيغمى، سيدهادى خسروشاهى و سيداحمد كلانتر از انارك به قم جهت شريعتمدارى و گلپايگانى مخابره شده و از ايشان كسب تكليف نمودهاند كه چون به خواستههايشان توجهى نشده به قم حركت كنند متن تلگراف به شرح زير بعرض ميرسد: بسمه تعالى
حضرت آيتاله العظمى آقاى شريعتمدارى دام ظله العالى حتما خاطر مبارك مسبوق است كه حدود ٥٠ نفر از علماء و اساتيد حوزه علميه قم و ساير شهرستانها و وعاظ بدون هيچگونه مجوز شرعى و حتى بدون رعايت موازين قانونى خودشان بدون تشكيل دادگاه فقط به دستور كميسيون امنيت كه مدعى و قاضى و مجرى در آن يكى است در تبعيدگاهها بسر ميبرند كه بعضا سخت بد آب و هوا و فاقد وسايل اوليه زندگى با اينكه كتبا و تلگرافا به اين حكم غيرقانونى اعتراض كردهاند برخلاف تمام ادعاهائى كه در جرايد ميكنند گوش هيچكس بدهكار نيست و گويا سلامتى و وقت و فكر و انديشه و كار اين گروه كثير از علما و روحانيون براى آنها مطلقا اهميتى ندارد. لذا چنانچه حضرتعالى اجازه فرمايند همگى به سوى قم حركت خواهيم كرد آنها كه هيچگونه احترامى براى قوانين خود قائل نيستند نبايد انتظار آن را از ديگران داشته باشند منتظر پاسخ و اعلام حضرتعالى هستند. ناصر مكارم، سيداحمد خراسانى، عباس ضيغمى، سيدهادى خسروشاهى، سيداحمد كلانتر، همين متن به عنوان حضرت آيتاله العظمى گلپايگانى مخابره گرديده است. معينى
در بولتن درج شود ٣١/ ٤/ ٣٧ محترما باستحضار ميرساند ٣١/ ٤/ ٣٧
نمايش تصوير