حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٢٦ - درباره مدارس فيضيه و دارالشفاء
قم، احتمالًا از قبول مسئوليت خوددارى خواهند كرد و اگر افرادى كه در اين سطح نباشند بعنوان مدرس مدارس مشغول تدريس شوند طلاب براى تحصيل در كلاس درس آنها حاضر نخواهند شد. بعلاوه ممكن است موانع ديگرى در آغاز كار و برقرارى شرايط سازمان اوقاف بوجود آيد.
در مورد واگذارى مدارس بيكى از آيات اشاره شده نيز باز مشكلاتى در پيش خواهد بود و شرايط و ضوابط اشاره شده از طرف ساواك قم نميتواند مانع از برگشت وضعيت مدارس مذكور بوضع گذشته باشد. چون ضمانت اجرائى براى رعايت اصول ذكر شده وجود ندارد و آيات خود را ملزم به رعايت آن نخواهند ديد. تجربه نشان داده است كه آيات در تصميمگيريهاى خود كه با وضعيت طلاب علوم دينى ارتباط پيدا كند تابع عقايد و نظريات شخصى خود نيستند و بيشتر بصورت عوامل اجرائى نظريات و افكار اكثريت طلاب علوم دينى نظريات خود را مطرح و اجراء ميكنند و چنانچه موقعيت خود را از طرف طلاب در معرض تهديد ببينند، از نظريات آنها پيروى خواهند كرد، بعلاوه واگذارى مدارس بيكى از آيات مذكور موجب خواهد شد كه آيات ديگر عليه آيتاله در اختيار گيرنده مدرسه تحريكاتى را انجام دهند و او را وابسته به دستگاه و مجرى نظريات معرفى كنند و اين هم موردى خواهد بود كه يكنفر از آيات مذكور به تنهائى از قبول مسئوليت مزبور سرباز زند و واگذارى مدرسه به آيات سهگانه: نيز وضع را از صورت سابق خارج نخواهد كرد و پس از مدت كوتاهى بايد شاهد رجعت بوضعيت سابق بود.
آنچه بنظر ميرسد، وضعيت مدارس مذكور و طلاب ناراحت ميبايست در رابطه با وضعيت كلى طلاب علوم دينى مورد بررسى قرار گيرد. زيرا بررسى و مورد توجه قرار دادن و يا اقدام در مورد يك يا چند مدرسه دينى عملا مانعى براى بازداشتن طلاب ناراحت از فعاليت خلاف مصالح
نمايش تصوير