حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٨٢ - درباره اتخاذ تصميم در مورد طلاب علوم دينى مقيم مدرسه خان در شهر قم
شماره: ٣٨١٤/ ٣١٢ تاريخ: ٤/ ٤/ ٢٥٣٧
بولتن: ويژه
درباره: اتخاذ تصميم در مورد طلاب علوم دينى مقيم مدرسه خان در شهر قم
مدرسه خان كه يكى از مدارس قديمى علوم دينى در قم ميباشد، در مجاورت صحن حضرت معصومه در مركز شهر مذكور قرار دارد. مدرسه مذكور مدتها به صورت مخروبه و بلااستفاده بوده و از سال ٢٥٢٠ مجددا از طرف مرحوم آيتاله بروجردى تجديد بنا شده و توليت آن با دو تن از پسرانش بوده كه آنها هم فوت كردهاند.
اين مدرسه در حال حاضر مسئول و توليت معينى ندارد و نوه آيتاله بروجردى مشغول فعاليتاست كه از طرف اوقاف سمت توليت مدرسه مذكور را به اعتبار وصيت آيتاله بروجردى احراز كند و تاكنون اين اقدام به نتيجه نرسيده است. در مدرسه خان به علت نبودن مسئول مشخص، در سالهاى اخير گروهى از طلاب و روحانيون افراطى اقامت كردهاند و در زمانى كه مدرسه فيضيه داير بوده، بين طلاب اخلالگر مدرسه مذكور با طلاب مقيم مدرسه خان همكارىهائى در زمينه فعاليتهاى آشوبگرانه وجود داشته و پس از آنكه مدرسه فيضيه در سال ٢٥٣٤ تعطيل شده، تعدادى از طلاب اخراج شده از آنجا، در حجرههاى مدرسه خان اقامت گزيدهاند.
تا اواسط سال ٢٥٣٦ ظاهرا از ناحيه طلاب مقيم مدرسه مورد بحث، فعاليت مضرهاى مشهود نبوده و از آن به بعد تحريكات در اين مدرسه آغاز گرديده و طلاب و روحانيون مقيم و متردد به اين مدرسه در ايجاد زمينههاى اخلالگرى و تحت فشار قرار دادن روحانيون طراز اول مقيم قم به ابراز عكسالعمل و يا مخالف با دولت، كوشش موثر داشتهاند.
نمايش تصوير