حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٢٨ - درباره وضع مدارس فيضيه و دارالشفاء قم
شماره: ٤٨١٦/ ٣١٢ تاريخ: ١٧/ ٧/ ٥٤
بولتن: ويژه
درباره: وضع مدارس فيضيه و دارالشفاء قم
اين بولتن شامل ٢ برگ است.
همانطوريكه باستحضار عالى رسيده است، در روزهاى ١٥ و ١٦/ ٣/ ٥٤ عدهاى از طلاب ناراحت و طرفدار روحانيون افراطى به بهانه سالروز ١٥ خرداد سال ٤٢ در مدارس فيضيه و دارالشفاء شهرستان قم تظاهرات اخلالگرانه بر پا كردند، كه اخلالگران دستگير و اقدام قانونى در مورد آنها معمول گرديد.
بدنبال فعاليتهاى اخلالگرانه طلاب مذكور، مدارس مورد بحث در اختيار سازمانهاى انتظامى و امنيتى شهرستان قم قرار گرفت و از اجتماع و اقامت طلاب در مدارس موصوف، جلوگيرى بعمل آمد.
وضعيت و نحوه اداره قبلى مدارس مذكور:
برابر سوابق موجود در سال ٤٦ مدارس مزبور در اختيار مقامات انتظامى قرار گرفت و قرار شد كه ضوابط جديدى براى اسكان طلاب در اين مدارس تدوين و اجراء گردد و اين مدارس محل اسكان طلاب موجه و واجد صلاحيت باشد. ولى عدهاى از آيات به مقامات مملكتى متشبث شدند و طبق دستور دولت مدارس در اختيار آياتاله شريعتمدارى و گلپايگانى قرار گرفت و آيات مذكور به بهانههاى مختلف از همكارى و قبول مسئوليت خوددارى ورزيدند و در نتيجه وضعيت مدارس بصورت سابق خود بازگشت نمود. ضمنا ملك مدارس مذكور متعلق به آستانه ميباشد.
نظريه:
مستدعى است در صورت استقرار اراده سنيه ملوكانه به يكى از دو صورت زير در مورد مدارس فوقالذكر اقدام شود.
نمايش تصوير