حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧٢٧ - تلفنگرام
داغديدگان تسليت ميگوئيم بسيار جاى تاسف است كه هنوز هم هيئت حاكمه از حوادث اخير متنبه نگرديده و هر روز به نحوى از انحاء عدهاى از مردم بى دفاع را كشته و يا مجروح و مضروب و زندان و تبعيد مينمايند. اگر خيال ميكنند كه با ادامه اين اعمال خلاف شرع و قانون ميتوانند باز هم مردم را در خفقان و محروم از آزادى نگاه دارند سخت در اشتباهند و اين درسى است كه تاريخ به همه آموخته و ميآموزد با وجودى كه مدت مديدى است از مبارزات حقطلبانه ملت ايران در راه كسب آزادىهاى مشروع و خواستههاى قانونى آنان ميگذرد هيئت حاكمه كوچكترين ترتيب اثرى نداده و حتى با ادامه تغيير تاريخ اسلامى بىحرمتى و تجاوز خود را به حريم مقدس رسول گرامى اسلام (ص) ظاهر ساخته است. هيئت حاكمه ايران به جاى آنكه به خواستههاى مشروع و منطقى روحانيت و ملت مسلمان گوش فراداده و تسليم آنان گردد تمام قواى مملكت را عليه ملت بسيج مينمايد. ما براى چندمين بار فجايع و مظالم و كشتار بىرحمانه مردم مسلمان را به شدت محكوم ميكنيم و به اطلاع عموم ميرسانيم كه روحانيت شيعه بر اساس وظايفى كه دارد با پشتيبانى مردم مسلمان حقطلب تا كسب آزادىهاى مشروع و قانونى از فردى و اجتماعى و تا لغو لوايح و قوانين ضد اسلامى و تا ايجاد يك نظام عادلانه در ايران به مبارزات صحيح و منطقى خود ادامه خواهد داد ما ضمن تشكر از عواطف و علائق مذهبى ملت مسلمان ايران براى آگاهى و هوشيارى عموم اعلام ميداريم كه استعمارگران و مخالفين اسلام با صحنه سازىها و ايجاد بلوا ميخواهند اعتراضات منطقى ما را وارونه جلوه داده مبارزات روحانيت و مردم مسلمان را آلوده سازند لذا ملت مسلمان ما بايد بدانند كه مبارزه بهتر است با همبستگى مردم و با آموزش صحيح و انتخاب طرق هوشيارانهاى كه با تلفات و صدمات كمتر
نمايش تصوير